Ämän va fan

Med oskyldiga steg vandrade jag till nyöppnade LensWay på Centralstationen. Jag tänkte att det skulle vara bra för mig att piffa upp mitt nylle med nya ärtiga glasögon och därmed piffa upp min självkänsla litegrann.

Nu är jag just hemkommen från ögonundersökningen. Det blir inga nya bågar än på ett tag. Först ska jag till ögonläkare. Min synförsämring fortsätter. Jag ska ha ca 1,5 dioptri extra minus på båda ögonen. Någon avancerad grå starr såg han inga tecken på. Det såg rent och fint ut, vad han kunde se. Höger öga har en permanent synförsämring som inte går att göra något åt, annat än att leva med. Mitt ögontryck var för högt. Därför remitterar han mig till ögonläkare och kommer nog att få en kallelse relativt snabbt. Obehandlad glaukom, grön starr, ger permanenta synskador och kan leda till blindhet.

Ämän va fan. Detta hade jag inte tänkt mig. Inte än. Bortemot 80-årsåldern kanske, men inte nu. Med facit i hand borde jag gått till optikern tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0