Assistentens assistent är vd

Sedan två veckor är jag personlig assistent i Marbella Spanien. Här beskriver jag hur fiffigt assistansen kan lösas rent organisatoriskt.
 
Brukaren som jag assisterar (ja det heter brukare i den här branschen) är på en månadslång vistelse på Sanyres Puente Romano Care Hotel & Resort här i Marbella.

Brukaren har vissa polikliniska behandlingar hos SRC, Scandinavian Rehab Center, som öppnade sin verksamhet här i höstas. Vi var här i november för att kolla om anläggningen fungerar, och med små justeringar här och var så gjorde den det. Kanske kommer jag att blogga om själva anläggningen i en separat blogg. 

Min brukare behöver assistans dygnets vakna timmar och dessutom behövs någon till hands om det händer något nattetid. Det är ogörligt och faktiskt olagligt att jobba ensam som assistent så mycket och så länge som en hel månad i sträck.

Ett sätt att lösa assistansfrågan är att brukaren har med sig flera assistenter från Sverige hit till Spanien. De bor vanligen på hotellet intill sin brukare. Hur de jobbar kan se ut på olika sätt. Ett par assistenter kan jobba omlott. Andra kan följa med brukaren själv och bli avbytt efter en tids intensivarbete. Ibland finns också anhöriga på plats hela tiden för kontinuitetens skull och de kan också vara assistenter.

Ett annat sätt är att brukarens assistansbolag gör ett avtal om assistans med ett lokalt företag på plats i Spanien.

Soltjänsten är ett sådant företag som verkar här på sydkusten inom diverse service-vård-och-omsorgs-branschen till skandinaver som bor eller vistas här. Soltjänsten har en handfull svensktalande anställda och drivs av Martha Perez.

Soltjänsten kan hjälpa till med hemservice, hemvård, utflykter, diverse assistans, t ex vid sjukhusbesök eller läkarkontakter, översättning av journaler eller som i vårt fall, assistans till en brukare på tillfälligt besök på sydkusten. Martha hjälper framför allt äldre eller anhöriga till äldre till med det mesta som personen i fråga inte klarar själv. Med en bakgrund som läkarsekreterare och med både svenska och spanska som modersmål kommunicerar hon kunnigt och effektivt med såväl brukare som sjukvårdspersonal och spansk byråkrati.

Hennes man Tino driver eget inom hjälpmedelsservice och transport. Han svarar t ex för rullstolsöversyn, fix med och transport av tekniskt avancerade sängar, chaufför vid utflykter och transfer till och från flygplatsen. Tillsammans svarar de för en fiffig kombo av kompletterande verksamhet som de erbjuder parterna i triangelsamarbetet mellan Sanyres Puente Romano, som svarar för boendet och de behandlande rehabföretagen SRC och NeuroOptima.

Rent juridiskt administrativt funkar det så att Soltjänsten är underentreprenör till min brukares assistansbolag. Soltjänsten tillhandahåller det antal assistenter som behövs för att jag skall få lagenlig och önskad avlastning. Martha är själv en av dem.

Om företagen kan du läsa mer på deras hemsidor
Soltjänsten www.soltjansten.se
Sanyres Puente Romano www.gruposanyres.es
SRC www.src.care och
NeuroOptima www.neurooptima.com

Samarbetet med Soltjänsten ger trygghet för både brukaren och assistansbolaget genom att ha tillräckliga assistansresurser om något oförutsett skulle hända.

I mitt fall innebär det att jag har en rimlig arbetstid och alltigenom meningsfullt utbyte av vistelsen. Jag jobbar på förmiddag och kväll och har flera timmars ledig tid mitt på dagen, då jag har kunnat sitta med mina egna skriverier på biblioteket. Därutöver har jag ett antal hellediga dagar då jag reser en bit bort som turist. Häromdagen var jag t ex i Malaga och snart ska jag resa till Cadiz två hela dagar med övernattning. Tidigare har jag varit i Grenada/Alhambra, Ronda och Sevilla.

Så kommer det sig att jag som assistent har avbytande kompetenta assistentkollegor och att en av dem är vd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0