IT-tanten 21 Nöjd, med tomhetskänsla

Jag har kommit i mål med Scribusprojektet.

Mellandagarna satt jag vid, nyårsafton satt jag vid, nyårsdagen satt jag vid – utom på kvällen då det var födelsedagsfest för Leo, annandag nyår satt jag vid trots att det var min födelsedag, på kvällen var jag hos barnbarnen så föräldrarna skulle kunna klättra och när de små liven lagt sig satt jag också vid.
 
Jag har väl aldrig varit så uppvaktad som just nu när jag bestämde att ställa in födelsedagen. Det ringde stup i ett, det ena trevliga samtalet efter det andra.

I går satt jag också vid. Strax efter midnatt i natt kom jag i mål. Alltså mål, så till vida att nu är baxandet av de många sidorna i boken klart och vi kan fortsätta jobba i Scribus, på var vårt håll. Gro behöver introduceras först.
 
Det känns nästan lite tomt. Men jag har kvar att fixa med bokomslag som ska baxas över till Scribus och i viss mån kreeras. Jag har en hel del illustrationer som ska revideras, men det hade jag även innan det här programbytet, så det är vanligt bokarbete som ska till för att boken ska bli tryckklar. Får jag abstinens så har jag ju en mentorskapsbok att ta itu med. Den ska också baxas till Sribus.
 
Vad gäller mina IT-projekt, så är det här med Scribus ett sidospår som jag bara råkade stöta på för inte så länge sedan. Framöver har jag att ta itu med hemsidan i Drupal 8 och bokföringen i GNU cash. Bokföringen får komma före av skäl som har med årsskiftet att göra.
 
Alltså, nu kan jag Scribus. Rätt så bra, faktiskt. Programmet har både fördelar och nackdelar jämfört med Indesign. Fördelarna överväger, särskilt om jag väger in att Scribus är den långsiktigt hållbara lösningen för mig och oss.

Jag är riktigt nöjd nu. Ler åt de tutorialfilmer jag sett. De handlar om att göra en liten 3-spaltig dubbelsidig folder. Det är blaha blaha för mig. Som förstlingsprojekt tog jag en bok som läses från 2 håll, har drygt 200 sidor, bortemot 200 illustrationer och varierad layout. Vill få nöjdheten på pränt, då jag vet att den är färskvara och snart utbytt mot andra känslor.

Det gick, hörni, det gick. Jag är nöjd. Med viss tomhetskänsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0