Boken om KIM är viktig

Boken om KIM är lämnad till tryckeriet efter ca tre års arbete. Yohooo!
 
Det är en bok om systemiskt organisationsarbete i teori och praktik med KIM-modellen som grund. Boken är en lärobok i systemisk teori. Den är också en vägledning i hur KIM-modellen, som naturligtvis förklaras, kan vara hjälpsamt i det systemiska organisationsarbetet, t ex i ledarcoachning, grupputveckling, ledningsgruppsutveckling etc. KIM-modellen innebär att man använder metaforen människa för att förstå och påverka komplexa tillstånd och samband. Om detta berättar vi utförligt i boken, som summerar vår samlade erfarenhet av över 15 års arbete med KIM-modellen.

Alltså inte en kioskvältare. Utan en smal rackarns bok som enligt mig är banbrytande.
 
Igår skickade vi ut ett nyhetsbrev till ca 1000 personer om att boken kommer snart och att den kan bokas redan nu till ett introduktionspris. Jag kommer att lägga ut en separat blogg med den informationen.

Just nu pågår ett finlir mellan tryckeriets representant Edita Ramoiene på Print in Baltic och mig kring omslagets detaljer med färg rich black och att lägga dit en sån där streckkod som varor har nuförtiden.

Nyss fick jag inlagan sammansatt i en enda lång pdf på 216 sidor för ett sista korrektur. När jag ögnade igenom för att se om där fanns grava felaktigheter - det fanns inga såna vad jag kunde se - översköljdes jag av värme och kärlek för denna vår skapelse. Även lite vemod.

Värmen handlar nog om att jag är stolt, som över min baby. Vemodet handlar nog om insikten att det inte blir lätt att nå ut med en sån här smal bok, att få det genomslag som jag tycker den förtjänar. Sverige är måhända en liten plats för den här typen av bok.

Det leder in mig på frågor om hur vi kan få genomslag. Jag skulle vilja se den omskriven av fackfolk i facktidningar och jag skulle vilja se den internationellt spridd. Men jag står där som ett fån och har inte en aning om hur det kan gå till. Ja, jo, det har jag förstås, men känslan är att jag inte vet nåt.

Boken behöver ambassadörer här i Sverige, alltså personer som berättar om att boken finns. Boken skulle behöva en agent eller agenter som kan lotsa oss till aktörer som har potens att sprida den till olika länder.

Den är smal, javisst, men den är absolut så bra att den förtjänar annat öde än att stå och damma i våra förråd. Människor med intresse för utvecklingsarbete i arbetslivet kan ha nytta av att läsa, inspireras och kanske praktisera KIM-arbete. De kan komma att bli bekräftade och stärkta i sånt de redan erfarit och vet. Eller få tillgång till delvis nya tankegångar att grunna över och som kanske gör skillnad. Den är viktig. Tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0