En riktig goding

Där satt den.
 
Idag fick jag till en riktig goding. En sallad som fick smaklökarna att jubla. Visserligen hade jag lånat en och annan fjäder, men också hittat på lite själv. Resultatet blev en sallads-tjottablängare. Jag var inte beredd på det, så därför är den inte fotad. Men receptet kan jag sprida i alla fall.
 
Uppläggningen blir vacker om du använder ett stort platt uppläggningsfat. Det är säkert gott med svalt vitt vin eller alkoholfritt öl till, men vi drack vatten och det var absolut gott det med. Servera gärna med ett gott surdegsbröd och äkta smör till. 

Ingredienser för fyra personer
2 succini - delas i kvadrantstavar
2 vitlöksklyftor - skalas och grovhackas
2 msk vardera av pumpa- och solrosfrön
200 g färsk babyspenat
1/2 l (drygt) färska jordgubbar - skivas
2 tomater - skivas
140 g ädellost - smulas
2 msk olivolja
balsamicokräm
flingsalt
färskmalen svartpeppar
 
Gör så här
Sätt på ugnen 200 grader
 
Dela succinin på längden två gånger så du får kvadrantstavar, som du sen delar i ytterligare 4 delar och lägger med insidan upp i en eldsfalst form. Strö över vitlökshacket, flingsalt, färskmalen peppar och ringla olivolja över alltihop. Grädda tills succinin fåt ordentlig färg, bitvis nästan brunsvart. Ja, jag vet att jag var nära att glömma succinin så att den nästan blev bränd. I efterhand kan jag stoltsera med att anrättningen vann på det.
 
Rosta fröna i torr stekpanna tills också de fått färg.
 
Skiva tomater och jordgubbar.
 
Varva allt på fatet. Först spenaten, därefter alla färksa röd- och grönsakerna, succinin med sitt kryddfnas, smulad ost, och sist de rostade fröna. Ringla balsamicokräm över alltihop.
 
Ta da. Ge smaklökarna tid att njuta.
 
Om jag tolkade mina smaklökar rätt, så är den intressanta kombon jordgubbr, ädelost och rostade frön. 

Kommentarer
Postat av: Ingela

verkar mumsigt så det förslår!

2015-05-06 @ 15:34:25
Postat av: Ethel Sjöberg

Kan jag hoppas att få smaka något liknande i sommar?

2015-05-06 @ 18:15:42
Postat av: Bente

Det ska absolut upprepas i sommar.
Kanske något för middagen med I?

2015-05-06 @ 19:15:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0