Tentatant

De senaste 6 månaderna har jag kunnat göra tillägg till mitt CV med två typer av jobb, båda med timanställningar.
  • Personlig assistent
  • Tentamensvakt
Sistnämnda yrke hade jag premiär på idag på förmiddagen. Jag är timanställd på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) som tentamensvakt, eller som Max och Mimmi kallar såna som oss, tentatant. Enligt dem är man tentatant även om man är av manligt kön och inte intagit aktningsvärd tantålder. Men jag är i alla avseenden en tvättäkta tentatant, i alla fall till det yttre. 

Jag tycker det är fint att vara tentatant. Vi är medaktörer som garanter för att de som utbildas till ärade uppburna ingenjörer på väg till samhällets topp får, på lika villkor, säkerställt att utbildningsmål uppfylls och KTH genomför sina tentamina på ett rättssäkert sätt.  Med detta viktiga värv satte jag mig med allvarsfylld förtjusning att vakta
korridoren.  
 
Efter 4 timmar gick jag hem, nöjd med att ha genomfört mitt viktiga arbete i samhällets tjänst.

Hur det var med informationen i förväg om detta viktiga värv är en annan och inte lika vacker historia. Organisationsnörden i mig kan inte låta bli att fundera över hur så ambitiöst tänk från KTH centralt om att säkra kvalitén på tentakedjan för att uppnå rättssäkerhet och kunskapsmål på lika villkor kan landa i så lite av den varan.
 
En sån som jag utgör, med min okunskap, kedjans svaga länk. KTH har i mig fått en outbildad kunskapstörstande tentatant, som alltså bara till det yttre uppfyller tentatantskriterierna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0