Nörderi

En annan del av min Spanienviselse handlar om vad jag blev tokintresserad av. Alltså de områden där nörden i mig blommade. 
 
Organisation i förändring
Rehabanläggningen där vi var ska läggas ner. Marken är såld och verksamhetens fortlevnad var en snackis. Vid ett ytligt betraktande är sanningen att en lönsam och välrennomerad verksamhet läggs ner utan rimliga skäl.
Det vilar en sorg bland de verksamma över händelseutvecklingen och snacket florerade.
 
Jag anade att snacket delvis var oinformerat, att det var ett samelsurium kring fastighetsägare och verksamhetsägare och att det är lätt att tycka då man inte har hela bilden klar för sig. Jag behövde bringa ordning på vilka de agerande parterna faktiskt är och vad deras mission varit och är. Nu har vi bringat ordning genom att googla och faktiskt veta mer. Händelsförloppet är begripligt och förändring är ofrånkomlig. Och det blir uppenbart att en lösnam rehab-verksamhet inte prioriteras och faller mellan olika kommersiella aktörers stolar. Men också att sista ordet inte är sagt.
 
Markmönster
Alltså, halleluja. Överallt denna kreativa markbeläggning och mönsterglädje. Inte bra i fina kvarter utan mer eller mindre överallt. 
 
Bilder kommer. Även på en del väggmönster.
 
Kulturhistoria
Ta tex Alhambra. Jag fastnar i ett oförlöst intresse för de historiska förloppen. Hur kommer det sig att morerna etablerade sig där? Hur tänkte de när de expanderade? Vad fick dem på fall? Hur tänkte Karl V då han klåfingrigt lät bygga ett schabrak på platsen? Guidningen på plats uppehöll sig till sluttiden för morernas tid och övertagandet av Karl V. Jag skulle vilja bredda tidsperspektiven och veta mer. Kunskapen finns naturligtvis, och jag är svältfödd på den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0