Farliga skär!?

Nu på morgonen hörde jag en sociolog kommentera antisemitismen i Sverige och i synnerhet i Malmö, efter gårdagens uppdrag granskning som lyfte fram Malmös judars utsatthet och omvärldens relativa flathet mot det hat de utsätts för.
 
Jag har en längre tid gått med en dov undran om främlingsfientlighetens utveckling i Sverige och olika grupphat relaterade till nationellt ursprung, religion etc. Det tycks mig som att det jäser i Sverige. Jag har gått med frågan - Vad är det som händer och hur kommer det sig? Jag har gett mig på olika taffliga förklaringar. 
 
Nu handlade dagens prat om antisemitism, alltså inte främlingsfientlighet, men det gav mig i alla fall ett delsvar. Experten menade att de antisemitiska hatbrotten i Malmö, och i Sverige i övrigt, inte är toppen på ett isberg. Det är inte så att Sverige jäser av antisemitism. Han gav i stället liknelsen att det vi ser av antisemitiska hatbrott är farliga skär på ett i övrigt lugnt vatten. 
 
Det här är liknelser som ger mig viss känsla av klarhet. Inte så att hatbrotten ska negligeras, nej tvärtom, men liknelserna ger hint om hur vi, samhället, kan motverka dem. Det är skillnad på om en hel nations befolkning ska tas i tukt och förmaning jämfört med att det är enstaka individer och grupper i samhället.
 
Nu inställer sig nästa fråga. Hur är det med främlingsfientligheten i Sverige? Är de hätska utfallen mot främlingar ett utslag av farliga skär, eller är de toppen av ett isberg? Jag befarar att det inte bara är farliga skär. Med ett främlingsfientligt parti, SD, och med främlingsfientliga strömningar i flertalet partier, så lutar det åt att vara ett isberg. Och det är skrämmande.
 
- Vad får människan att göda hat mot oliktänkande och olikvarande?

Kommentarer
Postat av: Ingela

Jag undrar också varför man väljer att att ha en åsikt som föder hat, det är trots allt ett val och det är svårt för att inte säga omöjligt att argumentera med de människor som redan har bestämt sig för att ha en sådan åsikt. En läskig utveckling.

2015-01-22 @ 17:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0