IT-tanten 11 En utvikning som får nackhåren att resa sig

Egentligen handlar min blogg om IT-tanten om hur jag lär mig göra min egen ganska avancerade hemsida från grunden med Drupal 8. Den här bloggen är en utvikning från hemsidestemat, men inte från temat öppen källkod.
 
Satt idag och ströläste i Kristina Svenssons bok Författarboken. Den ger en bra grund inför produktion, utgivning, distribution, förläggande etc.

Plötsligt spärrar jag upp ögonen på sidan 153. Nackhåren reste sig. Där stod om layoutprogram. De program som nämndes var Indesign, som jag är rätt driven användare av just nu, och Scribus som är ett gratisprogram med öppen källkod som grund. Jag har aldrig hört talas om Scibus.

Å vad jag har saknat och letat efter nåt sånt. Det skulle vara revolutionerande för Gro och mig i nuvarande och framtida boksamarbete om vi kunde jobba i samma dokument från var vårt håll. 

Indesign har jag haft i flera år och var ett ganska dyrt program på sin tid. På senare år har leverantören ändrat affärsmodell till prenumerationsförfarande. Det går inte längre att köpa programmet på laglig väg och det blir för dyrt att prenumerera med den låga användningsgrad jag eller vi har. Ett längre tag har jag välkomnat alternativ.
 
Lucid Press har inte varit ett alternativ för oss. Vår bok är alldeles för tungt dokument för att det skulle funka i Lucid Press. Dessutom ligger originalet i ett moln och jag vill ha det i min dator.
 
Scribus verkar kunna precis det jag vill. Om jag bara kan få det nedladdat. Har nån säkerhetsinställning som gör nedladdning omöjlig. Stön. Nackhåren får stå kvar i upprest tillstånd tills jag fått till det.
 
Npterar att det är mycke med öppen källkod i mitt liv just nu. Drupal 8 för hemsidan, GNU cash för bokföringen och kanske Scibus för layout av böckerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0