IT-tanten 9 Reflektion om angreppssätt

Med en natts sömn i hjärnan reflekterar jag över två saker i anslutning till det jag är med om. Dels hur jag tar mig an uppgiften, som liknar en arkitekts tillvägagångssätt. Dels om fenomenet öppen källkod och Drupals korta historia, se nästa blogg.
 
Mitt tillvägagångssätt
Jag har gett mig en rejäl uppgift, den att göra en ganska avancerad hemsida till mig själv från scratch utan att kunna särskilt mycket om arbetet som sådant och till en mycket blygsam kostnad. Man skulle kunna säga att uppgiften ligger långt utanför mitt kompetensområde och att det finns kloka människor i min omgivning som skakar på huvudet. Jag behöver helt enkelt nåt rejält att bita i för att känna den kittlande stimulansen.
 
OK, uppgiften är stor. Och vad gör jag då? Jo jag ser till att göra genomförandet möjligt på olika sätt genom att gå soom katten kring het gröt.
 
Förutsättningar
Jag ser till att förutsättningarna finns – hemidesdomän och webhotell hade jag redan och nu har jag beställt träningsplats, som är osynlig för allmänheten och nedladdad programvara. (För den som inte ens har det finns info på nätet om hur man skapar dessa förutsättningar. Det finns ett generöst community där ute som vill hjälpa till. Mer om det under reflektionen om öppen källkod). En annan förutsättning är tiden, den har jag. Sysselsättningen under julledigheten är tryggad, kan man säga.
 
Förberedelser
Nu ägnar jag mig åt att läsa på, hämtar in mycket info på kort tid. Ref till känslan att ha satt i sig en hel gris igår. Förlorar mig inte i detaljer, noterar bara vad olika avsnitt handlar om och var de hör hemma i min plan. Detaljerad fördjupning får ske då jag ska förverkliga min plan, bit för bit. Inom kort har jag nog en idé om hur jag ska angripa uppgiften, första steget och kommande och vad som kan vänta till senare.
 
Jag har en bakgrund som arkitekt. Vi blev skolade i att samla in stora mängder information om vitt skilda områden att tillgodose och att skissa, utan att låsa fast enskilda detaljer i början. Skissandet är ett tillvägagångssätt som funkat i alla tider för mig.
 
Skissande hållning
När jag nu tar del av all information om hur jag ska göra med enskilda detaljer, så noterar jag 1) här hittar jag närmare info när det är så dags och 2) så här kan jag revidera om jag skulle behöva. Jag noterar alltså hur styrande och kanske till och med låsande detaljen är. 3) Med Drupal är det så att det är mycket som kan revideras i sent skede så att revideringen görs på alla sidor. Det är alltså ett publiceringssystem som passar mitt skissande arbetssätt där jag pendlar mellan detaljer och helhet i ömsesidig påverkan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0