IT-tanten 8 Bra att ha en PLAN, men vad är det?

Det var en mastig arbetsdag igår. Jag tog mig närmast febrigt an all information jag kunde hitta, missade att äta och dricka välbehövligt kaffe och raglade i säng ganska så förkyld och ämlig, men ändå nöjd.
 
Nu har jag hyfsad överblick på vad som väntar när jag ska förverkliga min hemsida. Jag vet ungefär var jag ska hitta beskrivningarna om hur jag gör. Jag har något lite mer av förberedelsearbete att göra.
 
I min värld, som jag här kallar IRL-världen (in real life) har jag en PLAN som är en kombination av kravspes och visualisering. Jag skisserat hur det ska se ut på skärmen, alltså layouten med innehåll i form av bilder och texter, kanske tom ljudfiler. Jag tänker i huvud och fot, spalter, stilsorter, färger och sånt. Och hur det ska fungera, om läsaren ska kunna tycka till, beställa något, eller bara kunna titta och lyssna. Jag tänker också på hur man ska klicka vidare från en vy till en annan för att få fördjupad information. Det är min plan.
 
I drupalvärlden är planen också viktig och ska vara väl genomarbetad innan man sätter igång. Men den innehåller delvis andra komponenter än den IRL-plan jag har.
 
En drupalisk PLAN innehåller följande: field, taxonomy, path, display, view, feature, models, layout, menu, role, permissions. Jag tror mig veta vad några av orden betyder. Andra har jag bara en vag aning om, så här har jag nåt att läsa på. Det får bli dagens arbete att göra min drupaliska plan klar. Gudskelov vet jag var jag ska finna svaren.
 
Taxonomi är det jag kallar struktur, dvs hur sidorna är ordnade i förhållande till varandra och där är jag hyfsat genomtänkt redan. View är det man ser på skärmen, dvs det jag skissat på. Layout verkar vara ungefär det jag menar med layout, vilket tydligen inte är samma sak som view. Det gör mig förbryllad och här behöver jag förstå mer. Meny är väl innehållsförteckningen, den är också klar, möjligen att jag ska lägga till "Event" som får synas när jag har något på G. Role handlar om vem som får hantera hemsidan. I mitt fall är det enkelt, det är jag, superanvändaren, och mitt IT-stöd, som blir supportanvändare. Permissions tror jag är vilka som får se vad och i mitt fall är det också enkelt, alla får se allt, åtminstone till att börja med. Jag börjar dagen med förtröstan. Ifall jag har Event med i menyn så ska den kunna göras osynlig när jag inte har något Event på G.
 
Det ska nog gå att göra en drupalisk plan också.
 
Om jag skulle förtydliga den här informationen för dummies så skulle jag vara noga med att förklara innebörden av en drupalisk plan. Men det klarar jag alltså inte nu, inte än, men snart så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0