IT-tanten 3. Here we goeth again

Som sagt. Klart att frustrationen med att göra en egen hemsida från grunden kommer, förr eller senare. I mitt fall FÖRR.

Jag har inte ens fått träningsplatsen levererad än, men tänkte förbereda mig med att kika på manualer och slikt för att se vad som väntar.

Drupalsverige.se har ett Forum som jag gått med i då innehållet gav mig hopp. Där visas i en screencastserie hur man som nybörjare kommer igång. Bara ordet screencast borde få mig att rygga. Det verkar betyda att det visas i små filmsnuttar på ur man gör steg för steg, t ex del 1 Learning Drupalese 1: Noder och förstasidan.

Där skulle jag bara klicka på en länk till blip.tv för att få det serverat. Men nej. Den sa Error 522 Ray ID: 2561da4dd21516be • 2015-12-17 10:13:14 UTC. En bild visade att det inte var mig eller molnet det var fel på utan Host, alltså platsen dit jag länkades. Samma resultat efter otaliga försök och med andra länkar.

Hm, det här materialet är ju urgammalt, skrivet 2009. Borde definitivt vara rensat från hemsidan, då det är både inaktuellt och inte funkar, tycker jag. Letade aktuellare info om Drupal 8 för nybörjare, men fann inget. Den svenska sidan verkar vara värdelös i min situation just nu. Kanske behöver jag grupptillhörigheten senare.
 
Dags att googla om Drupal 8 tutorial. Hittade en fantastisk sida i ämnet, jojy.alphonso's blog/ Free Drupal 8 Tutorials – An Exhaustive List, med närmare 100 olika punkter om hur man kan använda Drupal 8. Punkt nr 14 Get started och ännu längre ner, vid pass punkt 70 How to create a basic page. Stön. Överväldigande.
 
Gick tillbaka till Drupal.org för att hitta ett mer lättsmält material. Men fortfarande är det lite magert med informationen kring just Drupal 8, vilket väl ligger i sakens natur, då den släpptes i november 2015. Jag har blippat runt lite och fastnade vid att förstå det här med mobiliteten. Sätter mig att läsa på. Engelskan tar emot.

Here we goeth again
Uttrycket står för att Hej och hå, nu är vi där igen, där vi varit så många gånger för, alltså känslan att förstå nada och att det IT-tekniska bara djävlas.

Smygande stolthet
Av denna informationssökningens piruett lär jag mig att jag ska kolla hur gammal informationen är och att ge upp hoppet om att kunna få nybörjarinformationen serverad på svenska. Och att det ska nog gå ändå, om jag bara får hålla på. Vilket jag får. I sanningens namn känner jag en strimma stolhet över vad jag håller på att lära mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0