IT-tanten 18 Hämtar andan, dyker vidare, duktig idiot

Stängde av datorn igår kväll, på inrådan av Leo. Datorer behöver stängas av ordentligt emellanåt.

Nu på morgonen vill inte nätet fungera, trots att det funkar för TV, mobil och padda. Jag som hade tänkt sätta mig och noga titta på en del tutorial-filmer om Scribus för att se om jag kan ta till mig nåt av konkret värde. Motig start alltså.

Det var bara att sätta igång utan instruktionsfilmer och internetuppkoppling. Skönt att inte ha en molnbaserad layout-lösning.

Och se, det bara lossnade. Jag har löst det ena problemet efter det andra. Nu kan jag göra svarta sidor, punkter framför punkt-meningar, och dokumentet jag jobbar i är inte lika segt längre. Jag är noga med att spara ofta och då blir funktionerna också mer samarbetsvilliga. Därmed har jag både hämtat andan och dykt vidare i Scribus djupa vatten.

I skrivande stund tror jag åter på det här Scribusprojektet och går vidare, sida för sida. Knölar med att få till de avvikande spaltbredderna och att lätt hitta stilsorterna, dessa funktioner vill jag få bättre kläm på. Men går, det gör det. Sakta men säkert.
 
Nu funkar dessutom nätuppkopplingen och det var jag själv som kunde göra lyckosam felsökning. Först trodde jag det var fel på nätverkskortet, vilket gav mig såna där gigantiska övergivenhetskänslor. Var sitter korthellvetet och vem kan laga? Under dagen har jag provat åtskilliga gånger med samma nedslående resultat. Men så provade jag också ett annat nätverk i huset, Guest-nånting utan hänglås, och då funkade uppkopplingen. Men jag ville inte vara ute på annans lina för man vet ju inte... Efter ett tag smög sig en ny tanke på mig. Få se nu, om det funkar med en annans router än min egen, då kan det ju inte vara fel på nätverkskortet. Så jag stängde av och på routern och se, nu är jag uppkopplad igen.
 
Duktig idiot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0