IT-tanten 17 Här på djupt vatten är det…

Ja jag säger då det.

Just precis nu undrar jag om det här var en så bra idé egentligen. För här på djupt vatten flyter det inte på så bra alls. Eller så gör det det, men det är de där små bekymren som känns oöverstigliga emellanåt.

Jag har kopierat in hela halva boktexten och länkat sidorna till varandra så nu har jag alltihop i ett enda stort textflöde. Det gick jättebra. Efter det är allt segt som tjära.
 
Det har också krånglat med formateringen och jag har varit gråtfärdig tills jag lärde mig att i Scribusvärlden gör man skillnad på styckeformat och teckenformat. Det är nästan samma sak, men styckeformat är styckets huvudsakliga stilsort medan teckenformatet är styckets avvikande sort, tex kursivering, fetmarkering, understrykning, rubrik etc. Vidare lyckades jag häromdagen göra en svart bakgrund på en sida och lägga vit text uppepå. Vi har massor av sådana sidor. Nu fixar jag inte att göra nya svarta sidor och kopierar jag den där första lyckade, så dyker en text med mitt namn upp mitt på sidan. Har inte lyckats lösa detta.

Vi har sidor med bilder och smalnade spalter och gud vet vad och dessa tycks mig oändligt krångliga att få till. När sen en vanlig fetmarkering av en mening blev till ofyllda rutor fick jag nog för nu.

Summa summarum, här på djupt Scribusvatten är det just nu segt, ovilligt, rutigt när det inte ska vara det. Men jag har kvar den där det-var-då-sjutton-kraften om än inte lika uppumpat stinn som tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0