IT-tanten 16 Hämtar andan för strax dyker jag

Landskapet utanför mitt fönster har klätts i vit vinterskrud. Själv pustar jag lite.

Det gick ju bra det där med att lära Scribus. I alla fall i den omfattning som vår bok kräver. Nu vet jag att det går att använda Scribus för våra böcker. Ett tillstånd av lättnad men också tvekan infinner sig.
 
Det krävs omtag för nu börjar det på riktigt. Hittills har jag idkat torrsim. Nu är det simning på djupt vatten som krävs och det är en långtur, ja till och med två långturer som väntar. Långturen innebär att jag manuellt ska överföra materialet i två böcker på ca 200 sidor och med 100 respektive 200 illustrationer vardera. Jag vill rädda vår Mentorskapsbok, som just nu inte ska tryckas om, men som vi kanske kommer att göra om något år och så vill jag mer akut rädda boken vi skriver på just nu, Boken om KIM och som vi vill ge ut nu i vår.
 
Inför det behöver jag hämta andan en aning. Bara en liten stund. Pust.

Det finns egentligen inget alternativ. Min tvekan är obefogad. Datorn hänger sig stup i ett och jag misstänker att den hostar i livets slutskede. Lägger den av försvinner Indesign och därmed har möjligheten att jobba vidare gått förlorad. Om jag inte accepterar att prenumerera på Indesign vill säga. Och det vill jag inte. Jag är för liten användare för att motivera en sådan kostnad. Hittills har jag inte sett något alternativ. Förrän nu.

Så nu tar jag ett djupt andetag och alldeles strax dyker jag ner i vattnet för att ge mig ut på den första långsimningen, Boken om KIM. Och så ska jag bestämma mig för vilken dator jag ska köpa nu före nyår. Önska mig lycka till!

Ute glittrar solen i vinterlandskapet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0