IT-tanten 10 Reflektion om öppen källkod

Därmed har jag kommit in på Drupals mera filosofiska aspekt. Och den kommersiella.
 
Drupal skapades av Dries Buytaert som ett privat projekt i början av 2000-talet för att Dries ville lära mer om PHP och MySQL Drupal är ett flexibelt online publiceringsverktyg som bygger på principen öppen källkod. Det innebär att kodningen är öppen, tillgänglig att använda och vidareutveckla för envar, ja till och med att kommersialisera vidare. Det bygger på idén om att öppenhet och transparens är en god utvecklande kraft som kommer alla till godo.
 
Runt Drupal har samlats entusiaster worldwide som utvecklat det vidare till att bli ett av världens skarpaste publiceringssystem för såväl riktigt stora globalt verkande organisationer som riktigt små användare. Regeringar, banker, artister, universitet, sjukhus, storföretag är exempel på användare av Drupal.
 
Drupal lanserar nu hösten 2015 det nya Drupal 8, som väsentligt skiljer sig från Drupal 7 i flera avseenden av vilka jag tagit fasta på mobiliteten.
 
Dries Buytaert är också grundare av Acquias, som kan ses som Drupals kommersiella bolag med syfte från 2010-talet att, som de själva yttrycker det, The Acquia Platform helps organizations transform to meet the ever changing needs of the digital world. Unify your business and technical teams together around one platform that helps you build amazing digital experiences faster.
 
Jag själv har använt Drupal sedan 2004. Det gör mig till en närmast pionjäranvändare utan att jag fattat det. Valet av Drupal tillskriver jag rekommendationen från Ola, min son som sedan länge gillat principen öppen källkod och som viker en del av sitt engagemang åt utvecklingsarbete inom områden öppen källkod. Dock inte Drupal, vad jag vet.
 
Så länge skildringarna handlar om den öppna källkoden är tonlägena på nätet supportande och respektfulla. Men när det kommer till kommersialisering med inriktning på organisationer worldwide är det annat ljud i källan.
 
Med stora braskande rubriker avråder experter från att använda Drupal 8 som inte anses färdigt, säkert och värt pengarna. Rubrikerna är också braskande kring Acquia, som anses vara ojusta, låsa in kunder etc. Jag noterar brösttonerna och tänker att det kan ligga ett och annat i kritiken, men att det lika väl och förmodligen kan vara en bransch som känner sig hotad. Inte utan orsak, tänker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0