IT-tanten 2. Bollen i rullning

Jag börjar inte från scratch och är därmed inte total dummie, även om jag känner mig som en sån. Jag har ca 20 års erfarenhet av att vara internetuppkopplad och har hanterat egna hemsidor med än den ena och än den andra webplattformen. På den tiden kostade plattformen en hel del pengar för något som inte klarar en bråkdel av vad jag nu kan få tillgång till helt gratis.

Jag har lärt mig en del om vilka funktioner som kan ingå på en hemsida, t ex bild-text-ljud-film, blogg, interaktivitet, öppna respektive dolda sidor, dvs öppna för alla besökare och dolda sidor för inloggade personer med olika roller, rättigheter och grupper. Jag har lärt mig länka från en plats till en annan. Inte minst har jag lärt att ändra i html-koden när texten inte uppför sig som förväntats. Det ligger många timmars svettdrypande frustration bakom denna kompetens.

Riktiga dummies behöver börja med att ha en dator med internetuppkoppling samt ha en mailadress. För att kunna göra sin egen hemsida, som är ett slags internetiskt hem, krävs webhotell och domännamn. Är man på den nivån kanske man inte sätter sig och gör sin egen hemsida från grunden.

Nåväl, jag startar alltså från en inte helt okunnig nivå. Jag har både hemsida och webhotell. Jag har även konton i t ex Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Pinterest, Google+ men jag kan inte påstå att jag är aktiv överallt. Min tanke bortom att fixa en ny hemsida är att använda dessa olika mediala plattformar mer medvetet och synkat. Och, som sagt, det ligger definitivt på framtiden.

När jag nu ska göra min egen hemsida står jag inför valet av publiceringssystem med webplattform och publiceringsverktyg. Jag har valt Drupal för att jag redan är bekant med den sedan kanske 10 år och för att den med sin öppna källkod är gratis. Det är dock inte den enda valbara. Mitt val är gjort mer av magkänsla än av rationalitet.

För den som vill fördjupa sig i ämnet webplattformar rekommenderar jag den här artikeln om att välja webplattform som ger historisk bakgrund och beskrivning av de olika plattformarnas kvaliteter.

Drupal 8 är senaste utgåvan med inbyggd mobilkänslighet. Alltså, den känner av vilken typ av surfare som besöker sidan, mobil padda eller vanlig dator, och så visar den upp sig på lämpligaste sätt. Det passar mig att Drupal 8 fixar det åt mig. Om den nu gör det. Om sanningen ska fram så är jag inte helt säker på det där med mobilvänlighet. Läser och läser om olika principer för mobilvänlighet och blir lätt förvirrad. Mobil hemsida eller stationär? Jag vet bara att jag vill att det ska funka och att de ändringar jag gör ska slå igenom överallt, i dator, padda och mobil, utan att jag behöver göra det manuellt. Jag vill också att det ska funka för de flesta webläsare på marknaden. Inför detta håller jag tummarna med bävan och hoppas att utvecklarna till Drupal 8 har tänkt till åt mig.

Med Drupal funkar det som så att jag ska utgå från ett sk tema (theme) som är en sorts mall som jag därefter modifierar efter eget välbefinnande inom ramen för vad mallen förmår. På Drupal.org finns hundratals themes att välja på. Förvirringen inför detta faktum är ett passerat stadium och jag valde av samma urvalsprincip som tidigare, den sk magkänslan, den första och populäraste som heter Zen.

Nu har jag beställt en träningsplats på nätet där jag kan jobba ostört med hemsidan. Min leverantör och jag bestämde att släcka ner min befintliga sida ett tag och så får den återuppstå när den nya är klar. Jag beställde också nedladdning av Drupal 8, temat Zen och supporttid då jag stöter på patrull. Därmed är förverkligandets boll i rullning.

Kommen så här långt känner jag mig fortfarande stadig i både motivation och självkänsla. Men jag antar att jag ganska omgående blir Bambi på hal is. Jihaa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0