IT-tanten 1. Det var då sjutton också!

På sistone har jag berättat att nu rinner det till. Det fortsätter det att göra. De senaste dagarna har jag snöat in på min framtida hemsida. Jag har skissat på innehåll och utseende inklusive ny grafisk profil, och till och med börjat skriva manus. Den hemsida jag har idag duger inte, inte ens som grund för förändringar. Här ska skapas nytt. Utan just några pengar inblandade.

Jag läser och läser på nätet. Wordpress och Drupal nämns som lämplig programvara med öppen källkod. Och Drupal har jag använt i många år, så det känns naturligt att fortsätta med den. Jag räds inte att gå in och html-koda. Jag har fått veta att det är bäst att hitta ett ”theme” som verkar vara ett exempel på utförande som man kan ladda hem och från det modifiera och förändra till sin egen hemsida. Drupal.org har hundratals themes av vilka typ ingen duger. Drupals Sverige har en, som skulle kunna funka att utgå ifrån. Om det nu är det visuella jag ska bedöma. Har en ond aning om att så inte är fallet. 

Men så var det ytterligare några detaljer.
 
Jag vill ha en mobilvänlig sida, dvs det ska funka att surfa till min hemsida från både mobil och padda. Det ska också vara lätt att sprida min sida till andra i olika media.

Vissa sidor, men inte alla, vill jag att läsare ska kunna kommentera. Interaktivitet skall alltså byggas in här och var.

Jag vill också samla mina olika bloggar på ett och samma ställe i min hemsida. Det är den jag skrev 2007-12, den jag skriver på nu sedan 2012, alltså den du läser i nu, och högst sannolikt en nystartad som jag skriver på från 2016 direkt in i min hemsida.

Och jag vill kunna ta emot bokbeställningar. Kanske inte med betalningslösning, men dock.
 
Hemsidan skall vara sökmotoroptimerad, SEO, vilket betyder att jag behöver vara sökordsmedveten från och med nu.

Förra gången jag gjorde en mer ambitiös hemsida, så gjorde jag layout och grafisk profil men fick hjälp att göra själva grundstrukturen. Nu går tankarna åt ett annat håll. Det var då sjutton om jag inte skulle kunna klara detta själv.

Min hjälpande datakonsult till son är sval till tanken, min dotter med pojkvän kippar efter andan och himlar med ögonen. På frågan om vad andflämtningen stod för fick jag återkoppling som heter duga:
- Du brukar bli höggradigt stressad och frustrerad när det tekniska inte funkar, när du inte förstår hur du ska fixa till det. Det är en avancerad kravprofil du har. Bered dig på många veckors mek innan du blir nöjd. Och det kanske inte funkar och vi kan inte hjälpa dig, hemsidestillverkning är inte vår grej. Dessutom verkar du triggas åt vårt avrådande, du verkar gå igång på motstånd.
 
De har så rätt. Det har nänt förr men jag har inte reflekterat över det så värst mycket. Jag har tagit mig an stora projekt förr, projekt där jag velat lära något nytt och alltså varit djupt okunnig i starten, och där den kunniga omvärlden sagt: – Det kommer aldrig att gå. Jag har inte lyssnat på det örat, bara kört på och löst problemen eftersom. Det har hittills gått. Bra till och med. Men det är klart att det varit ansträngande. Himmel vad jag lärt mig.

Nu händer det igen. Jag blir tjurig.
 
- Det var då sjutton om jag inte skulle klara detta, hur svårt kan det vara?
 
- Ja, jo, jag är väl medveten om att jag har lätt att gå i det datortekniska taket. Men det är som om den erfarenheten inte finns längre. Nu vill jag lära mig göra hemsida från grunden och jag vill göra den modernt anpasad till folks surfvanor. Och jag vill göra det nu. Tänker dessutom blogga om mina vedermödor. Här ska läras och det ska göras transparent.

Och medan jag ändå håller på ska jag lära mig göra ljudinspelningar till podcast och även lägga dessa på min hemsida. Den iRiver mp3-spelare jag har ska, efter att innehållet räddats, slängas dit pepparn växer och jag ska skaffa ny utrustning.

Fortsättning följer. Det blir nog en bloggserie om tanten som tänker bli IT-tant och som kan göra sig en modern hemsida. Blir kanske underlag för skapa-modern-hemsida-för-dummies?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0