Under ytan

På ytan händer ingenting angående min förestående flytt. Men under ytan!

 

Sedan länge är jag Blocket-, Hemnet- och HittaHem-narkoman. Jag är rätt bra på bomarknaden i Stockholm-Västerås-området, om man så säger. Strategin är att först söka boende i Stockholmsområdet och får jag inte till det så blir Västerås intressant.

 

Jag har lämnat lägenheten till försäljning. Tidplan för förberedelserna är lagd och visning sker 30/9 och 1/10. Budstart 2/10 och sen lär det gå fort. Inom några dagar ska det vara klart, om det går som vi tror att det ska gå.

 

En stylist har varit hos mig och gett råd inför fotografering och visning. Att-göra-listan är lång och hänger tills vidare på min anslagstavla.

 

Strax efter avtalstecknandet med mäklaren tog två olika personer kontakt om lgh-byte. Jag har ju en annons på Blocket. Båda hade intressanta lägen, Hägersten respektive Sundbygerg, men ingen av dem blev till affär.

 

Nu har jag lärt mig något om ”byte” mellan bostadsrätt och hyresrätt. Det är en gråzon där man kan hamna både fel och rätt.

 

Jag kan sälja till vem jag vill, t ex innehavaren av ett förstahandskontrakt med lgh i Stockholm. Lägenhetsinnehavaren behöver lämna tillbaka sin lägenhet till sin hyresvärd, som kan upplåta denna lägenhet till vem hen vill, t ex mig. Så långt är det en reko affär. Men det får inte ske några penningströmmar för hyreslägenheten, varken från mig eller från den förre lgh-innehavaren. Det är olagligt och tillhör den svarta marknaden. Hyreslägenheter får inte köpas.

 

Jag hittade ett bedårande 55+boende i Syrenparken Saltsjöbaden. Objektet gjorde mig rejält överhettad, några dygn. Det bästa med detta är att det säljs ca 10 lgh där per år, så det går att ha span. Men, det fanns tyvärr ett men. Utöver den rimliga månadsavgiften kom andra fasta avgifter, så tillsammans blev detta boende en omöjlighet för mig, även framgent. Så jag får glömma Syrenparken i Saltsjöbaden, med sitt fantastiska läge mellan vatten, stad och land, och med utomordentlig kringservice. Synd. Objektet påskyndade i alla fall bankkontaktandet. 

 

Nu vet jag mer exakt att vad jag kan köpa en lägenhet för. Min bankkvinna var inte förhandlingsbar på någon punkt. Jag har ytterligare bankkontakter på gång. Men troligen kan jag inte betala ett öre mer än 1, 25 mille med månadsavgift runt 3000:-. Och då har jag bara ett litet rörelsekapital kvar att vifta med för det dagliga livet.

 

Nästa överhettning skedde igår, inför ett nybygge i Huddinge/Flemmingeberg. Eventuellt är det inte helt kört, men, ja förmodligen. Solhöjden Huddinge är ett BoKlok-projekt (Skanska och IKEA i samarbete) där fantastiskt fina effektiva lägenheter är till salu för en rimlig penning och bo-kostnad. Jag skulle ha råd att bo så där urmodernt! Men, vad jag kan se, är spaden inte i jorden än. Och jag skulle ha varit på Huddinge IKEA igår och köat för att få teckna mig för köp. Det var jag inte. Och jag kan ju inte lova pengar förrän jag sålt.

 

Detta gjorde att jag kom loss och kollade magasinering och flytthjälp, något jag haft på min att-göra-lista ett tag. Nu har jag valt flyttfirma och jag vet vad det kostar att magasinera. Det dyra med magasinering blir att frakta grejerna till magasinet, det är där tusenlapparna springer iväg. När väl bohaget är på plats i sitt magasin, så kostar det inte så mycket.

 

Det blir käraste Timrå Express som får äran att frakta mina prylar, ännu en gång. De fraktade prylarna hit till Göteborg också. Timrå Express kör kläder i skytteltrafik mellan Göteborgs hamn till den Norrländska marknaden, flera gånger i veckan. Mitt lilla bohag kan få flänga med av bara farten. Prisvärt. Dessutom kör de ut flyttkartonger till mig snart, så jag kan börja packa. Först ska lägenheten röjas inför fotograferingen och sen stpr det inte på förrän jag ska packa ihop alltihop.

 

Av både snålhet och lättja vill jag undvika att ha mina prylar magasinerade. Det innebär att jag vill köpa lägenhet rätt snart efter att jag sålt min lägenhet och att vi säljare-köpare kommer överens om flytt som stämmer i båda ändarna, alltså i både Göteborg och Stockholm/Västerås. Alltså där jag väljer att köpa. 

 

Som sagt. Till synes händer ingenting. Dagarna kommer och går och jag bebor min lägenhet som jag alltid gjort. Men under ytan sker det en hel del. När det väl händer, så kommer det bara att rassla till och plötsligt sitter jag med ett gäng kartonger i en främmande lägenhet i en främmande stad. Gissningsvis i slutet av oktober eller början av november.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0