Hej och hå

Igår hade jag hjälp att visningsstäda min lägenhet. Det är skönt med folk som kan sin sak och nu skiner min lägenhet mer än någonsin.

Jag gjorde de lättare arbetsuppgifterna som att slängs skräp, göra rent ljusstakar, dammsuga lampor, plocka undan, baxa grejer till källaren som nu börjar bli överfull. Tidigt på morgonen släpade jag också ett antal bokkartonger till Landeriet så att min kollega ska ha böcker att leverera medan lagret hemma hos mig är otillgängligt. Så alldeles lätt var det inte, det jag gjorde. Svetten lackade mer än en gång.

Framemot 16-tiden var städningen klar. Då började jag frysa med en ångestfylld tomhet som bara nockade mig. Jag var bara tvungen att lägga mig och dåsa under en filt.

Det tycks mig som att senaste tidens skruvstäd tog ut sin rätt just i denna eftermiddagsstund.
 
Som sagt, jag letar boende.
 
Jag har hittat ett mini-radhus på 45 m2 i Kalhäll, något skabbigt men ändå lite småtrevligt. Pyttelitet. Med lite ombyggnad, så... (En stadsplaneringskunnig arkitektkompis sa - Jag visste inte att det fanns så små radhus.) Det visas på söndag och måndag, varken mer eller mindre. Jag har kollat om det går att snabbjuda på det och liksom köpa det innan någon annan hann med, men nej det gick inte. Jag får snällt invänta söndan och hoppas att budgivningen inte drar iväg till höjder jag inte når.
 
En tid har jag också sett en BoKlok-lägenhet byggd 2012 i Rydbo, som är en liten håla med 500 boende på landet mellan Täby och Åkersberga. Objektet blev mer aktuellt eftersom det växt fram en insikt om att jag inte ska bo i BoKlok Upplands Väsby med dess flygplansbuller och ett års väntan på att flytta in. Rydbo innebär liknande inflyttningsklara goda bo-kvaliteter alldeles intill en spårvagnsstation utmed Roslgagsbanan och med svampskogar runtikring. (Hick!) Roslagsbanan landar vid Tekniska Högskolan innne i stan.
 
Med växande intensitet insåg jag att jag nog var intresserad av Rydbo som hade visning i söndags, alltså förrgår. Jag skulle alltså behöva ge mig in i budgivning innan jag ens sett miniradhuset i Kalhäll och innan min lägenhet var såld och hur skulle jag nu göra?
 
Jag bad om stöttesamtal från mina Solna-anhöriga. Vi skajpade i söndags kväll.
 
Det visade sig att de cyklat genom Rydbo i somras och mycket väl kände till trakterna. De kunde berätta att Rydbo ligger på en höjd, att bussarna går en kilometer söderut och från dessa till lägenheten är det en rejäl uppförsbacke på en kilometer. De kunde berätta att Rydbo ser trevligt och välansat ut, att skogarna norr därom tidigare varit blötmarker men att de nu börjat dikats ut. Var jag än ska bege mig behöver jag åka kollektivt. Det inkluderar att handla mat och posta paket på posten. Ingen närservice som jag nyttjar finns i Rydbo. Finns bara skola och dagis. Vi kom fram till att, svampskogarna i all ära, så är det inte det minsta stadsliv där, det är en sovort. Så jag valde att avstå. Fortfarande ser jag att jag skulle kunna buda, hittills är det bara en person som bjudit och ja, jag skulle kunna... Men avstår alltså. 
 
Det var ett dygn där jag satt i mitt eget besluts-skruvstäd. Förstår att detta bara är en mild försmak av vad som komma skall. Med den skillnaden att jag om några dagar vet vad jag sålde min lägenhet för och därmed mer exakt vad jag har att röra mig med.
 
Jag är fortfarande intresserad av miniradhuset i Kalhäll, men det finns andra objekt som också ska få mitt besök. Fler beslutsskrivstäd är att vänta. Med tanke på min trötthetsreaktion igår, så förstår jag att det här kommer att fresta på. Hej och hå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0