Jag avundas inte politikerna nu

Valresultatet ja. Vem vann?
 
En unik parlamentarisk situation, säger förståsigpåarna på TV. Jag tycker situationen är närmast mardrömslik. Rödgröna blocket gick mot en Pyrrus-seger, tycks det mig. Utan egen majoritet och med ett starkt SD (3e störta parti) som gläder sig åt sin stärkta vågmästarroll. Med en hel hoper småpartier som trängs där i mitten.
 
Jag avundas inte politikerna som nu ska göra verkstad av vad vi väljare sagt. De ska göra en regeringsduglig skuta utan att ha egen majoritet samtidigt som alla säger sig vilja gå samman för att ge SD minimalt inflytande.
 
Det jag lärt mig av motstånd, är att ju mer uppmärksamhet det får, desto mer växer det. Det skulla då kunna innebära att all enad kraft för att ge SD så litet inflytande som möjligt, att frysa ut dem och lotsas som att de inte finns, det stärker SD. Förmodligen är valresultatet ett utslag av detta fenomen. Jag bävar över framtiden där allianser ska snickaras ihop - så att SD inte ska få inflytande (vilket de enligt demokratins principer ska ha). Det blir som att ha elefanten i rummet.
- Oj oj oj. 
 
Det här borde rimligen leda till blockpolitikens, om inte död, så i alla fall temporära avveckling. Situationen krävar breda allianser och vilja att gå samman för att regera Sverige. Så sent som igår kväll hörde jag de cementerade blockens retorik, och det skulle inte förvåna mig om block-tonerna mattas av redan idag. 
 
Det duger inte att klamra fast vid den verklighet som var igår. Nu är ett nytt nu. Den  helt nya situationen behöver helt nya politiska lösningar. Nej, jag avundas inte politikerna nu. Eller, nu utmanas det politiska etablissemanget att vara krativa - inte för eget bästa utan för för Sveriges bästa och för att göra regeringsskutan sjöduglig. 
 
Det faktiska valresultatet i riksdagsvalet ser ut så här (+/- anger ökning/minskning jämfört med förra valet)
S 31,3 +
M 23,2 -
SD 12,9 +
MP 6,8 -
C 6,1 -
V 5,7 +
FP 5,4 -
KD 4,6 -
-
Fi 3,1 +
Övr 0,9 -
 
Det rödgröna blocket är aningen större än Alliansen, dock utan egen majoritet.
 
Den stora förändringen står M, SD och Fi för. Moderaterna minskade och SD ökade med ca 7%. Fi ökade med 2,7% men kvalade inte in. Det gjorde de däremot i Göteborg med sina 6,4 %.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0