Sveriges extremism

Jag har en dag då jag trampar vatten. Ska fixa det sista innan lägenhetsvisningen. Handla frukt, grönt, blommor och sätta en sista piff.

Så hör jag en förfärande uppgift på nyheterna. Det får mig att tänka på en länk jag såg på FaceBook för en tid sedan. Den handlar om Sveriges plats i det globala samfundet i en del avseenden.

Vi tillhör topp 10 bland länder i världen avseende
1. har högsta mjölkkonsumtionen per kapita
2. behandlar äldre bäst
3. har jämnaste inkomstfördelningen
4. har minsta könsskillnaderna
5. har mesta sociala utvecklingen
6. högsta andelen forskare per capita
7. har högst kaffekonsumtion
8. failed states ??? – det vet jag inte vad det innebär
9. tillhör topp 5 på BBC global innovation index
10. har aldrig invaderats av Storbritanien
11. har tidig sexdebut
12. näst flest heavy-metal-band per capita
13. är minst religiöst
14. mest transparant myndighetsutövning
15. har hög global konkurrenskraft
16. har mest skog
17. har låg korruption
18. har hög andel kvinnor i parlamentet
19. har högt pressfrihetsindex
20. har bästa mamma-villkoren
21. är bland de lyckligaste
22. är renliga
23. ger resurser till forskning o utveckling i % av BNP
24. har hög andel med fast bredband
25. har sekulära/rationella värderingar och självuttryck
26. dagens nyhet, se längst ner
 
Intressant är kanske inte var punkt för sig. Men tillsammans berättar de något om landet extrem, alltså globalt sett utmärkande, som vi går och betraktar som landet lagom. De är punkter som beskriver Sveriges identitet. Om Sverige vore en KIM, så skulle KIM kunna beskrivas i just dessa punkter. (En KIM är den mänskliga omskrivningen av en komplex företeelse, alltså ett metaforiskt sätt att betrakta tillvaron, som min kollega och jag lanserar.)

Det är dags att ompröva våra beskrivningar av oss själva. Medelsvensson, som bygger vårt land och väljer färdväg i demokratiska val, är alltså bärare av sekulära värderingar, värnar forskning och utveckling, är innovativ och står för jämn inkomstfördelning, jämställdhet, pressfrihet och transparent myndighetsutövning.
 
Medelsvensson siktar på och lyckas att inta en särposition globalt sett. Inte illa för en så pass grå eminens i ett land som vi envisas kalla landet lagom. Vi är fan ta mig inte lagom, vi tillhör inte mittfåran av länder. I alla dessa 25 avseenden tillhör vi den absoluta topp-minoriteten.

Kanske är det också så att medelsvensson oroas av att det vi byggt upp kommer att gå förlorat av alltför omfattande invandring. I det avseendet tänker jag att medelsvensson kan behöva lite skolning. Invandringen har varit en förutsättning för välfärdsbygget och våra framgångar på den globala marknaden. Självklart påverkas alla av mellanmänskliga möten. Men det är lite enögt att se invandringen bara som ett hot, den är också en gigantisk möjlighet. Och då handlar det om att mötas med våra värderingar.

26. Nu till nyheten av idag. Vi Svenskar har just klivit in i topp 10 av de länder som tär på jordens resurser mest, dvs har det sämsta ekologiska avtrycket. 

(En annan nyhet av besvärande slag är att sedan 70-talet har antalet djurarter halverats medan jordens befolkning fördubblats. Stön.)
 
Det finns alltså anledning att vara både stolt och förfärad över Sveriges extremism.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0