Nystockholmare 4 - det var det det

Under gårdagen, lördag, gjorde jag bara fysiskt enkla saker. Ändå blev jag totalt nockad.

 

Vaknade samtidigt med Hedda och vi gosade och slumrade kanske en timme innan vi gjorde dag. Frukosterade tillsammans i lugn och ro. Det blir liksom lugnare med bara ett barn till frukosten. Hon åt en hel macka och vi småpratade om bokstäverna på HAVREDRYCK. H som i Hedda och R som i Rufus (!), t ex. Så småningom kom en sömndrucken Signe och satt i knä. Det är för mysigt när det står ett moln av sömnighet runtikring. Hedda skar ost med hyvel – för första gången.

 

Efter en stund packade jag ihop mig och begav mig till Centralen och tåget till Göteborg från spår 10. Det tog mig utan problem ända fram till 500 m före perrongen i Göteborg. Där blev vi stående i en dryg halvtimme och jag var nära att komma för sent till vårt avtalade kontraktsskrivningsmöte hemma hos mig.

 

Först guidning i bostadsrättsföreningen och sedan namnteckningarna.

 

Vi tog stora guidade turen, vilket inkluderar utrymmena både inom- och utomhus på alla relevanta plan. Jag gav intressenten sina blivande nycklar och så fick hon själv öppna alla utrymmen som jag guidade henne till. Hon hade en vän med sig och de lät sig förvånas och överraskas positivt av styrelsens kontor, samlingssalen Albert Hall, tvättstugan och mattsugen med sin monstermaskin, trädgårdspryl- och snickeri-rummet, gym, dusch och bastu, samvarorummet, källarförrådet, cykelförrådet, gästlägenheterna, lekplatsen i grannföreningen, soprummet. Det var till belåtenhet, positiva överraskningar, sade köparen. Och så lägenheten, lite mer noga. Några mått behövdes.

 

Så var det dags för kontraktsskrivning. Mäklaren redogjorde noga för vilka dokument vi skulle skriva på och innehållet i dem, punkt för punkt, och vi hade gott om tid att ställa frågor. Fyra dokument i 4 exemplar och namnkrumelur på varje sida som inte hade en namnteckning. Det var alls inte svårt med den tydligheten och stödjande instruktioner. Vi var klara strax före kl 15. Ett tåg skulle gå 15:25.

 

Jag kunde i all hast rafsa åt mig några saker, typ promenadskor och kängor för någon liten svamptur, kanske. Sen gick jag till tåget och satte mig och… Jag mer eller mindre svimmade av trötthet. Det var gott att komma hem till Karin och dricka kvällste och pladdra lite.

 

Sammanfattningsvis. Jag satt stilla på tåget till Göteborg. Jag skrev några namnteckningar på papper och jag satt stilla på tåget till hem Stockholm. Det gjorde mig nockad. Å andra sidan hade jag just då gjort mitt livs största affär. Fascinerande att kroppen känner av det.

 

Det var det det. Först sälja. Check. Sedan köpa. Ytterligare ett steg tagit på vandringen mot att bli Stockholmare.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Inte nog med att du har flyt - du har en massa änglar omkring dig också! Med en önskan om snabb återhämtning säger jag GRATTIS och lycka till med att hitta en ny lägenhet!

2014-10-05 @ 19:50:45
Postat av: Bente

Å tack Ingrid. Du är då en ärkeängel. Det visste jag sen förr.

2014-10-07 @ 09:41:14
URL: http://bentes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0