Trevligt. Otrevligt!

Jag har rest från den ena trevligheten till den andra. Från avsked till en död vän, som jag skrev om i förra bloggen, till födelsedagsfirande av ett barnbarn.

I Karlstad bor Tyra och hon fyller 2 år om några dagar. Jag har uppvaktat henne lite i förtid.

Det har varit underbart trevligt och stillsamt umgänge. Ända fram tills i förmiddags då sonahustrun trillade på en glashal altan och gjorde sig redigt illa i rygg och knä. Strax innan jag åkte från dem satt vi vuxna och grisade i soffan medan årets vasaloppsvinnare gick i mål. En rysare, som så ofta. Han som hade segern i sin ficka fick se sig omåkt av flera på upploppet.

- På det hela taget mycket trevligt.

Mitt emellan alla trevligheter tränger nyhetsrapporteringar sig in med otrevligheter. De interna oroligheterna i Ukraina har tagit en förfärande vändning då Ryssland verkar ha invaderat strategiskt viktiga platser på Krim-halvön. Ukraina vädjar till Nato om hjälp. Det är snudd på krig.

Rysslands perspektiv får liten eller ingen förståelse från västvärlden, som hänvisar till folkrätt. Ryssland tycks media att Krim hör till dem och att den ryska befolkningen där ska skyddas från en olaglig Ukrainsk regering. Ryssland menar att det finns många tvivelaktiga intressen bakom det Ukrainska upproret.

Ukraina, som inte alls har någon inre stabilitet efter att oroligheterna lett till presidentens flykt och en ny interimsregering tillsatts. Denna nya regering har alltså fått ett nästan krig i knät.

Medierna domineras av nyheter från Ukraina.
- Otrevligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0