Med belladonnatankar

Igår sydde jag för glatta livet. Kjolen tar form. 
 
Medan jag pysslade lyssnade jag på dokumentärer och de har gett upphov till funderingar kring hur tankens ramar styr våra bedömningar och handlingar och även möjlig konsekvens av nedmonteringen av psykiatrin.
 
Ett exempel är hämtat från bedömningar av rationellt och irrationellt våld och hotbilder mot politiker och det andra är hämtat från politikens värld.
 
Råkade  lyssna på Mordet på Anna Lind. Det var nog för att den gavs i repris häromdagen. Tidigare har jag lyssnat på dokumentären Bombmannen och program om nedmonteringen av psykiatrin.
 
Det hade inte bedömts finnas någon hotbild för Anna Lind i samband med förestående EU-val. I programmet fick den analysen stark kritik av en tyckare, som menade att man måste ha med i hotbilden de irrationella hoten, som psykiskt instabila våldsbenägna personer står för. Anna Linds mördare Mihajlo Mihajlovic ansågs vara exempel på en sådan person. Psykiskt instabil och våldsbenägen och med ett uppdämt hat mot politiker. 
 
Drar mig till minnes programmet om Bombmannen, som en tid var kompis med Krister Pettersson, och deras gemensamma hat mot det etablerade samhället. En vag teori var att dessa herrar kunde ha med Palmemordet att göra. Och jag tänker att kanske även det skulle kunna hänföras till en irrationell hotbild, som i vart fall inledningsvis inte styrde mordutredningen. 
 
Har man ett tankens ramverk som bara belyser rationella hot men inte irrationella, så styr det bedömningar och handling. Då ser man inte den hotbild som kommer i dagen om man inkluderar irrationellt fungerande människor. 
 

Tänk om det är så att båda politikermorden, det på Olof Palme och det på Anna Lind, kan kopplas till detta reducerade tänk? Alltså att båda politikerna inte hade skydd och att båda mordutredningarna inte hade spåret "irrationellt hot" med initialt i utredningsbilden. (Jag märker, när jag ställer mig frågan, att den förmodligen kommer ur en djup okunnighet om polisarbete, och då framför allt på Anna-utredningen, som nog fördes med ett öppet sinnelag. Men, tänk om det ligger något i frågan?) Faktum är att det inte ansågs föreligga något hot mot Anna Lind. Vilket alltså var en katastrofalt grov missbedömning. 

Tänk om vi fått betala ett storpolitiskt pris för nedmonteringen av psykiatrivården? Och ja, jag är ju inte den förste som tänkt den tanken. Men tänk om. Tänk om båda morden kunnat förhindras med en bättre psykiatrivård? Tänk om.

Vidare tänker jag på Moderaternas nuvarande tillbakagång. Människorna vill inte ha fler skattesänkningar, de vill ha välfärd också. Även här tänker jag att det finns ett styrande ramverk för moderaternas tankegångar. Deras politik bygger på tron att vi människor motiveras främst av ekonomisk vinning och mer pengar i börsen. Med en breddad teoribildning kring våra motivationsfaktorer skulle nog ge upphov till en annan politik, tänker jag.
 
Och därmed är kjolen nästan klar. Behövde fem våder istället för fyra och nu undrar jag om jag ids sy en blus. Jag har mer tyg, om jag får förnyat sy-fnatt. Men kanske inte precis just nu med belladonnaögon. Jag har ju fått pupillvidgande medel och ser extra luddigt och ljuskänsligt någon dag. Jag får nöja mig med belladonnatankar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0