Både otrevligt och trevligt sjukhusbesök

Var på uppföljande ögonkoll idag.
 
Allt är bara bra och borde inte vara något att orda om. Men det var en jobbig undersökning för mig och jag var nära att både tuppa av och kräkas.
 
En för mig ny läkare stressade undersökningen och jag hann liksom inte med i svängarna. Sitt här, luta huvudet mot pannbandet, titta upp titt hit, titt dit, det är bara blått ljus, blinka inte, titta rakt fram, bra, nej blinka inte, håll blicken still rakt fram, nej blinka inte, luta pannan mot pannbandet (det gjorde jag hela tiden). Så där höll han på. Ju mera bråttom han hade desto ivrigare blinkreflex fick jag. Och jag kämpade med min lugnande andning. Vid ett antal åtsägelser om att inte blinka var jag nära att tuppa av. Illamåendet kom efteråt. Puh.

Han verkade dessutom allmänt oförstående, ja nästan anklagande till varför jag var där, varför har jag de droppar jag har, och varför ska jag undersökas mera. Han sa att han skulle svara Scanlock att nu är jag opererad och klar.  

Jag var inte precis den som kunde svara på hans frågor eller ha invändningar. Jag vet bara att jag kallats till ny undersökning i augusti och att det rör ögontrycket. För det kollade jag med en syster idag. 

Nåväl. Nu sitter jag här med mina belladonnaögon och har att se fram emot några dagar av ännu luddigare och ljuskänslig syn innan pupillen går tillbaka i normalläge. Och undrar vad jag var med om, egentligen. 
 
Jag kan i alla fall tänka tillbaka på en stund i väntrummet av trevligt slag. Två herrar satt och språkade och ett tag var jag med i snacket. Den ene var amatörfotograf och den andre musiker. Basist, av och till med eget band. Gissar att han är en halvkändis, kanske helkändis här i Göteborg, men ja, jag ser ju inte så bra, så för mig var han bara en svartklädd man som bröt på svenska och berättade historier ur sitt musikerliv. Han hade spelat med höjdarna i svensk underhållning på senare delen av 1900-talet. Monica Zetterlund, Georg Riedel, Povel Ramel (som ansågs vara en trälig figur utanför rampljuset) m fl. hade han musicerat med eller åt. Fick mig några minnesvärda berättelser till livs.
 
Så här efteråt ska jag försöka minnas denna trevliga del av sjukhusbesöket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0