Ännu en gapmindare

Igår kväll träffade jag en klok kvinna. Marianne heter hon. Vi har gått och blivit vänner efter att tidigare haft en professionell relation i flera år. Nu var hon tillfälligtvis i Göteborg på en kvalitetskonferens och vi åt middag på restaurang igår kväll. I fyra korta timmar.

Jag berättade om mina flyttplaner och att Västerås verkar vara intressant för mig. Å så berättade jag om den gåva jag fått i kontakten med Gapminder. Gåvan heter "osedvanligt brinnande engagemang under vissa omständigheter".
 
Hörde mig säga:
- Nu sitter jag här med gåvan som ingen kan ta ifrån mig och vet inte riktigt vad jag ska göra med den. 
 
Hon hade sina önskningar om uppdrag i ett lugnare tempo. Vi skickade fnittrande våra önskningar till kosmos.
 
Under kvällen berättade hon att Västerås är en framåt stad vad gäller skol- och arbetslivsutveckling och hon lovordade projektet Expectrum.
- Det kunder vara nåt för dig, sa hon.
- Ja, jag kanske ska göra en gapmindare, fnissade jag.
 
Med det menas att på ren inspiration ta kontakt och erbjuda sina tjänster. Därmed var tanken tänkt och hade fått sina ord på sig.

Nu har jag gjort det. Kollade upp dem och ja, jo, det är en intressant korsbefruktande verksamhet, skola-akademi-näringsliv med fokus på teknik/naturvetenskap och entreprenörskap med syfte att stärka regionen. Om jag nu hajade rätt. Jag erbjöd mig att vara dokumenterare av verksamhetens processer. Dvs att på olika sätt följa, beskriva och lyfta fram hur det går. Det var inte alls lika läskigt den här gången, faktiskt. 

- Hi hi.
 
Det känns betydligt mera meningsfullt att kontakta intressanta verksamheter och erbjuda mina tjänster än att sitta och söka jobb jag inte får. Det passar mig att vara proaktiv. Återstår att se hur det går. Efter två gapmindare känns det som isen är bruten. Nu borde jag med lätthet kunna göra fler. 

Det är nåt kraftfullt i att välja ut en organisation, säga till dem att det ni gör gillar jag och jag skulle gärna bidra med min eminenta kompetens. Det är som med våra mentorskap. Där väljer adepten ut sin mentor. Mentorerna brukar bli hedrade. Så borde det kunna vara med en organisation också.
 
- Ett nytt grepp för jobbsökande? Styrkebaserad hållning och ombytta roller!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0