Synkronicitet i luften

Jag skriver mycket dessa dagar. Är det inte manus till Boken om KIM, så är det texter på skrivarkurs, anbud eller jobbansökningar.

Jag har varit med om det förut och det händer nu. Det är synkronisitet i luften. Ordet betyder att parallella skeenden uppträder utan egentliga orsakssamband. Vissa hävdar att slumpen inte är någon tillfällighet. Jag vill inte ge mig in i något diskuterande kring företeelsens hemvist. Nöjer mig med att notera att saker och ting kommer till mig nu, just när jag behöver det. Utan att jag letar.

Jag står t ex i begrepp att beskriva holistisk teori. Senast jag höll på var väl för sisådär 10 år sedan då vi gjorde utbildningsmtaerial till dåvarande KIM-utbildningen. Nu ska jag damma av och aktualisera och exemplifiera och göra resonemangen begripliga i boken vi skriver. Då dimper Ken Wilber upp på Facebook med en nyutkommen bok om Gral och organisaioner. Gral är benämningen på hans metateoretiska arbete om allting. Perfekt. Han har jobbat på duktigt under de här 10 åren som jag inte följt honom så noga. Nu kan jag aktualisera tänket och förmedla det rykande färskt.

När synkronicitet är i farten brukar det kännas magiskt. Det är lite så, just nu. Typ ståpäls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0