Snålskjuts

Min dotter Tuva har börjat plugga naturvetenskap i syfte att bli behörig att söka en utbildning hon vill gå. Hon har helt enklet påbörjat sin omskolning. Det går bra för henne trots att hon både jobbar och är tvillingmorsa till Signe och Hedda, 2,5 år och bor med pappa Leo i en etta. Det är full rulle hos dem.

Det väcker något lustfyllt i mig. Det är så himla roligt att vara elev, att vara en ovetande som fylls på med kunskap. Jag kan sakna att inte längre vara den där som fylls på. Nuförtiden ska jag ju vara så kunnig och snarare vara den som fyller andra. Men å andra sidan har jag valt ett jobb där jag som konsult intar den ovetandes perspektiv och ställer mina intresserade frågor utifrån denna position. Så jag får väl mitt lystmäte, på sätt och vis. Och jag har ju studerat på ålderns höst. Det skulle jag kunna göra mer av, men bara inte just nu.

Nu åker jag i stället snålskjuts på Tuvas studier. Jag tar del av vad hon lär sig, ja, en liten del av det i alla fall. Blev engagerad i att förkalra vissa naturvetenskapliga begrepp, bl a kontinentaldriften. Himmel vilka illustrativa filmer det finns på youtube. Kolla själv. Det är ett äventyr att se Indien fara från sydpolen nordostvart och krocka med den asiatiska kontinenten med ett brak. Men så har också Himalaja bildats, världens högsta bergsmassiv.
 
Jag fick förtroendet att ha synpunkter på en populär-artikel om livscykelanalys. Det gjorde jag gärna. Jag tyckte att hon skulle illustrera själva livscykeln, själv. Det gjorde hon med den äran. Hon gjorde en helt fantastiskt illustrativ och rolig bild på livscykeln för en liter mjölk. Bilden sammanfattade hela artikeln. Nu går jag och undrar vilken respons hon kommer att få.

Så här går jag och roar mig då jag åker snålskjuts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0