Tack 1177

Flera gånger i mitt liv har jag varit tacksam över att 1177, sjukvårdsupplysningen, finns. Så är det även nu.

Jag har gått villrådig några dagar och undrat om jag är en hypokondriker, mes eller tvärtom en odödlig överoptimist. Skillnaden är hårfin, tycker jag.

På sistone har mina grubblor handlat om mina ögons hälsa. För några dagar sedan började jag undra vart min remiss tagit vägen och om det inte är dags för en kallelse snart. Scanloc ögon hade fått remissen och jag var placerad i en kö ca tre månader bort. Det kändes onödigt länge. Lyckades charma till mig en tid om en vecka.

På senare tid har jag dragits med migränkänningar. Det var länge sen sist. Känns som åratal.

De senaste dagarna har jag haft mer ihållande dov huvudvärk och illamående. Ögonen är lätt rödsprängda. Jag har helt enklet inte varit riktigt kry. Dessutom ofokuserad och rastlös. Har vankat av och an hemma och mest bara velat krypa ur mitt eget skinn.

Å så grubblerierna på det. Har huvudvärken och illamåendet med min eventuella glaukom att göra? Behöver jag undersökas och behandlas akut med de symtom jag har? Är det bråttom för att rädda synnerven? Hur högt tryck har jag egentligen? Äsch, det är nog inget allvarligt. Kanske jag inbillar mig. Men, om det nu är allvarligt...?

Google är fantastisk som kunskapskälla, men svarar inte på mina detaljfrågor. Jag förstår bara att det är viktigt att behandla glaukom i ett tidigt stadium. 
 
Så bestämde jag mig. Jag kommer inte längre med mitt eget vilsna doktor-lekande. 1177 får hjälpa mig att bedöma situationen. 
 
Och jag är sååå nöjd. Främst med att Sjukvårdsupplysningen finns. Tack och lov för det. Men också för det jag fick veta. Sköterskan förmedlade kontakt med en ögonsköterska Jenny på Mölndals sjukhus. 
 
Nej, det är ingen fara. Inte med de symtom jag beskriver. Hade jag haft ill-ont på ena ögat hade det varit en annan sak. Nu kan jag lugnt invänta den undersökningstid jag fått. 
 
Och med det beskedet är det betydligt lättare att må lite tjyvtjockt. Skönt att bara ha varit hypokondrisk, den här gången. Vem vet, jag har kanske bara en flunsa på gång?
 
Eller om man säger så här. Jag är hellre inbillningssjuk än sjuk.
 
Tack 1177.

Kommentarer
Postat av: ingela

Hej Bente, skönt att läsa att du också kan känna dig som en hypokondriker. Jag är likadan, tror att det följer med då man varit svårt sjuk en gång. Naturligtvis är det inte skönt att du också är bekymrad över din hälsa men skönt att fler är som jag, det blir inte lika kyligt då:-)

Jag har skickat ett mail till dig för längesedan och upptäckte först idag att det inte skickats iväg. Jag åker till Thailand i två veckor, vi kan väl höras av efter det. Kram

2014-02-20 @ 19:02:20
Postat av: Ingrid

Krya på dig! Hoppas huvudvärken ger sig och att du snart får hjälp med dina ögon.

2014-02-21 @ 22:06:36
Postat av: Bente

Tack för de omtänksamma kommentarerna. Huvudvärken har lyst med sin frånvaro de senaste dagarna. I övermorgon, torsdag 27/2 undersöks ögonen. Ska bli skönt att få det gjort.

2014-02-25 @ 23:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0