Liseberg och nöjesförhöjare

Häromdagen var jag på Liseberg bjuden av vännen Ethel. Jag kom på att jag ville reka vad som passar för småväxta besökare. Alltså mina barnbarn. Jo, då, jag blev guidad bland de olika snälla och ibland aningen läskiga äventyren. Toppen.
 
På Liseberg har de gjort bedömningar av vilka som passar för vad genom att rangordna efter barnens längd. Gränserna jag såg var 90 cm, 110 och 120 cm.

Enkelt sorteringsverktyg. Förmodligen väl fungerande.

Det ger mig undringar. Jag tror att Signe är dryga 90 cm nu, men det är inte Hedda. Hur skulle det då bli om Signe får åka vissa begivenheter medan Hedda inte får det, trots att de är lika gamla och som enäggstvillingar borde de vara lika (o)-förståndiga?
 
- Men å, vad det finns trevliga saker att göra för småfolk. Liseberg är fantastiskt. För alla åldrar.

Helt bedårande är vattenmaskarna, som bara finns där för beskådande. Titta bara.

Jag kom att grubbla över vad som är roligt att göra. Det är väl så roligt att stå och titta på andra som roar sig. Det har hänt en del på sistone i det avseendet.

Här är ett exempel på nöjesuppgraderingen enligt mitt tycke. Det finns en flum ride där folk sitter som på buss på en flotte som följer en ganska lång bana. Säkert roligt att åka, men som åskådare blir man mätt efter ett tag. Det blir samma samma. En innovation är den runda flotte som guppar och kränger fram i en fors. Flottarna kan hamna i bakvatten och bli omkörda av en annan flotte. Här och var besprutas de med en vattenstråle som skjuts från ett skjul vid sidan om fåran. Strålen skickas planlöst med olika styrka och riktning. Ibland träffar den flottens besättning, ibland inte. Vilt tjut utbryter när någon blir blöt. Och det är minst lika roligt att stå och titta på. Det har inte samma-samma-ingrediens som den påkostade flum-ride har.
 
Här en film som visar vad jag menar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0