Mindre svart-vitt, mera nyanser av grått

Jag blir så trött. Det är valtider och det påverkar snacket på ett sätt som får mig att ömsom somna och ömsom bli förbannad. Båda blocken är lika goda kålsupare.

Så här hör jag snacket gå.
 
Vad var det vi sa
Det här har vi påtalat länge och först nu…
Vi har länge påtalat bristfällig bostadsbyggnad, utbildning, militär rustning etc. Det är oroväckande att NN först nu tar konsekvensen och vill göra något åt problemet. Det är för sent.

Det är ert fel egentligen
Vi ärvde problemditt och problemdatt och har gjort fantastiskt resultat trots ekonomisk kris under vår tid vid makten. Budget har lagts. Naturligtvis belyses bristerna skildrat som från en drama queen.

Fel fråga ställd
Politikerna är också mediaskolade, märker jag. De får en fråga och svarar likt en kulspruta på en annan självvald fråga.

En del av mig förstår att politiken behöver belysas. Men jag tycker att sättet det gärs på är … ja, inte är det inspirerande. Jag vill ha mer av framsikt och beskrivning av vad slags samhälle man vill bygga, vad man är hyfsat överens om och vad som skiljer.

Snuttifiering
De har kortkort tid på sig att komma ut med sitt budskap. Det jag vill ha är egentligen inte något som låter sig förklaras på 15 sekunder.

Ett program där parterna både kommer till tals och blir respektfullt belysta
Jag skulle vilja ha ett resonerande program där ett parti i taget kommer till tals, där man ostört under ledning resonerar kring olika teman. Där man belyser dilemman, avvägningar, viljeyttringar etc. Lite som ”Min sanning”, fast i grupp. Efteråt kan det gärna få finnas en annan resonerande grupp som representerar andra partier och som kommenterar vad de hört, vad de högaktar och vad de gör andra bedömningar av och tar avstånd ifrån.

Jag vill väldigt gärna höra mindre av "Vad var det vi sa!" utifrån att vi har rätt och ni har fel. Mindre svart-vitt, mera nyanser av grått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0