Tack vare en mycket liten spontant inköpt högtalare

Väl hemma i Göteborg passerade jag Designtorget på Centralstationen. Gick in för att kolla om de hade en sån där armledsväska som jag köpte för flera år sedan och som under utflykten behagade gå sönder. Jodå, det hade dom och den kostade bara 65 kr numera. Minns den som betydligt dyrare då jag köpte den förra. Toppen.

Före mig i betalkön stod en kvinna som köpte minihögtalare. Expediten visade på två varianter och berättade att den som var lite dyrare var bättre på basljud. Den var mycket liten, bara en liten kub med sida på 5 cm. Tittade på en skylt. Trådlös via bluetooth. Passar mobil, padda och dator. 

- Hm. Jag som kavar runt med mina portabla högtalare och dess långa sladdar mellan mina olika rum och de står aldrig där jag vill ha dem. Tänk om jag skulle slå till. Snart stuper jag väl på sladdarna.
 
Kolla vilken liten högtalare, alltså den svarta klumpen 5 x 5 x 5 cm. 

Igår kväll invigde jag högtalaren genom att ligga i sängen och via mobilen lyssna till en radiodokumentär om morden 1989 på Sara Vestin och hennes kompis Sylvia Hoek i Härnösand.
 
Egentligen handlade programmet om uppblossande rasistiska hatstämningar och den motrörelse som växte fram i 5-i-12-rörelsen. Sara var med och startade den och den fick vind i seglen efter hennes död. Det gick hett till med gängbråk, misshandel av invandrare, Ku Klux Klan korsbränning och brandbomber som kastades in i flyktingförläggningen.

Mitt i bilden syns Anders Bergman. Han intervjuades flera gånger i programmet och då var han journalist på Sveriges Radio. Senare blev han projektledare för 5-i-12-rörelsen. Jag tror att den här bilden är tagen i hans egenskap som 5-i-12-are.
 
Den tiden är en del av min vuxentid i Härnösand. Jag var med på en del 5-i-12-möten på torget och jag gjorde 5-i-12-loggan som fortfarande används. Men jag var inte med i rörelsens drivande kärna. Saras pappa Stig Wallin, som blev rörelsens fontfigur, visade alltid sån tacksamhet för loggan som var mitt bidraget.

Slutkommentaren i programmet handlade om att rasist-yttringarna inte fick riktigt fäste och mojnade rätt snart på grund av den fredligt massiva 5-i-12-rörelsen. Den fick för övrigt spridning till andra platser i Sverige och även utomlands genomförs 5-i-12-manifestationer.

Det får mig igen att tänka på komplexa skeenden och hur de ska kunna göras begripliga och därmed påverkas. Alltså mitt nyåterväckta intresseområde. Tack vare en mycket liten spontant inköpt högtalare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0