Genier

Mitt idoga lyssnande på P1s och P3s dokumentärer har närmat sig botten. Alltså, jag har satt i mig i stort sett alla. Därför är jag tacksam för att mågämnet Leo berättade om Genier. Flickvännen till hans kusin, Moa Gammel, har gjort en uppmärksammad pod-serie under namnet Genier. Det är intervjuprogram med kvinnor, som visat förmågan att äga sitt eget liv.

Det är Moas definition på geni nämligen. Geni är man om man har förmågan att äga sitt eget liv.

Jag började med att lyssna till intervjun med Malou von Sivers. Det gjorde mig gott.
 
Det är inte för inte jag tänker på mig själv. (-Jante, håll dig undan nu!) Är det något jag varit bra på, så är det att äga mitt eget liv. Jag har gått min väg och varit trogen mig själv. Jag har sagt upp mig från mitt enda fasta jobb för 30 år sedan för att gå min väg och jag ändrade kurs ännu en gång för 20 år sedan och för 10 år sedan tog jag en mastersexamen. Ungefär. Jag har varit kreativt skapande och innovativ. Jag har brutit mark.
 
Just nu har jag satt ner foten genom att inte finna mig i att vara i det slukande arbetslöshetsträsket. På eget initiativ kontaktade jag Gapminder och bjöd ut min kompetens. Gapminder är den ideella stiftelse som startats av familjen Rosling för att globalt sprida en faktabaserad världsbild. Stiftelsens frontande stjärna är Hans Rosling, ni vet han med de engagerade föreläsningarna om globala trender och animerad statistik.
 
Jag prövas nu om jag kan vara till nytta för dem. Framtiden får utvisa om vi kommer att samarbeta på regelbunden basis. Alldeles otroligt är det inte. Initiativet är i alla fall ett exempel på att jag går min egen väg och inte gör vad som förväntas av en arbetslös kärring.
 
Det jag vill komma till är att det låter så tjusigt att platsa under Moas beteckning Geni. Det är en vacker fasad. Men gudarna ska veta att det inte alltid är så vackert på insidan. Det kostar på att äga sitt liv, eller som jag själv skulle uttrycka det, gå sin egen väg.
 
Det ställer till det, hela tiden. Det ger upphov till en mängd knepiga känslor och frågor.
 
T ex
- Dom tycker inte om mig.
- Hen överger mig (fast det är jag som överger).
- Men jag då?
- Hur ska det bli med mig? Hur ska det gå? Det kanske går åt hellvete?
- Alla andra har sina gemenskaper, men jag då?
- Men det är ju det här jag vill, det må kännas urk burk på vägen, men nu går jag! Det får bära eller brista.

Det kostar på att gå sin egen väg. Att gå sin egen väg är att aktivt ställa sig i utanförskap.
 
- Ska fan vara geni.
 
Moa Gammel säger själv om vad som förenar intervjupersonerna: - En känsla av utanförskap. Att de på olika sätt känt sig ensamma, behövt samla mod för att förverkliga sina drömmar.
 
- Man är alltså i gott sällskap. Och inte i vilket sällskap som helst. :-)
 
- Psst Jante. Du kan komma fram nu, för bloggen är oåterkalleligen publicerad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0