Bok & bibliotek-sniff

Igår besökte jag Bok & bibliotek-mässan. Tänkte gå dit och skaffa mig en överblick och en känsla... på en dag som sägs vara den lugnaste (utanför normal arbetstid). Jag kom dit kl 11 och möttes av ett första intryck: En låååååång kö bara för att få komma in. Därefter var det mest bara helt hysteriskt. Jag orkade sortera intrycken i kanske en halvtimme, sedan gick jag ytterligare en timme och, ja, jag bara gick i trans. Flyktinstinkten gjorde att jag främst satsade på att hålla orienteringen så jag skulle hitta ut.

Alldeles i början köpte jag en kantarell-receptbok. Såg en rad kändisar som heter Jan, Myrdal, Scherman, Guillou... dessutom Martin Schibbye och Johan Persson och en lång rad andra som försökte överrösta sin omgivning med högtalares hjälp. Köpte mig två böcker om gamla Göteborg och en kartreproduktion av Göteborg från slutet av 1800-talet. Spanade serieförlag. Åt pannkakor efter att ha stått i kö igen. Lämnade 100 kr till nån förening som omsätter pengarna till poliosprutor i fattiga länder. Noterade att synundersöknings- och glasögonsföretag hade massor av besökare. Kollade barnböcker, men då hade luften gått ur så det blev inget köp till mina barnbarn. Tänkte dock att det är dags att aktualisera det där ritandet direkt i datorn. Jag kan redan nu göra enkla digitala böcker till barnbarnen om sånt de är mest intresserade av. 

Detta bullrande forum är inte min kopp te. Verkligen inte. Kanske är det ljuden som är mest knäckande? Sniffandet på Bok & bibliotek gav inte mersmak. Eller är det inte så smart att bara vara där och sniffa runt? Man kanske ska ha ett mer specifikt syfte, för att uppleva värdefull behållning.

Kommentarer
Postat av: Ulla

Ja, du slog väl huvet på spiken - det ÄR så där råddigt, jobbigt och ganska svårt att fokusera på något riktigt... jag var också där, tom två ggr, ena dan i trevligt sällskap andra dan ensam för jag hade själv ingen plan alls första dan, i avsaknad av KATALOGEN, som då jag läst igenom o prickat för föranledde besök 2. Och alltså, även om det fortfarande kan vara rätt så påfrestande ändå överskådligare och roligare att hitta sina godbitar med en PLAN... Dag 2 köpte jag ett par fina små böcker till barnbarnen i Bokskåpets monter, bara för att det var så roligt att träffa Bokskåpet där, en barn o ungdomsbokhandel som rekommenderas varmt, Värmlandsgatan 20 i en korsning mot ngn av Långgatorna (här i Gbg), om inte annat så för att inspireras eller kanske ta del av fina små program eller sagostunder. Vad jag köpte? "Du är det finaste" av H&M Hagen m bilder av Marit Törnqvist plus "Man undrar" av J Gaarder m sköna bilder av Akin Düzakin, filosofiska kärleksfulla för 0-100+.

2013-09-30 @ 11:40:30
Postat av: Ulla

PS Det finns en oas där det är tyst runtomkring, ren sval LUFT och bjuds på rena verkliga ORD. En intim seminariesal på plan 2 som inte kräver någon dyr seminariebiljett (åtminstone inte då jag varit där): Rum för poesi. Olika program med läsning avlöser varandra, i mitt tycke oerhört intressanta, som i söndags då ett par av de rumänska författarna läste själva och tolkades till svenska.

2013-09-30 @ 11:48:42
Postat av: Bente

Skulle naturligtvis ha konsulterat ett proffs innan jag gick dit.

Lugna oasen ska jag lägga på minnet.
För övrigt läge för lite uppdatering av våra respektive liv, eller hur?

2013-09-30 @ 11:51:22
Postat av: ulla

Precis, så snart vi kan pricka in en tid? Kanske en biokväll? Mitt liv känns anings snurrigt - mer av lugna oaser sökes!

2013-10-01 @ 12:38:52
Postat av: Ingrid

Tack för beskrivningen! Vilken himla tur att jag inte åkte ner till Göteborg för att uppleva bokmässan. Jag var på väg - i tanken i alla fall. Jag hade inte orkat en timme.....ändå är det fortfarande så lockande. Hur ska man kunna åtnjuta detta evenemang måntro?

2013-10-03 @ 19:11:10
Postat av: Bente

Hej Ingrid. Jag tror att man göra så här:
ta en god vän som heter Bente i handen,
skaffa program i förväg och se ut något seminarium som verkar intressant och
gör man som Ulla tipsade om ovan, man söker upp den där lugna vrån på andra våningen.
Nästa år kanske.

2013-10-04 @ 07:26:54
Postat av: Bente

Ulla
Vill absolut träffas. Är bortrest nu i helgen. Till veckan kanske?
Vad sägs om en svampplockningstur i helgen som kommer?

2013-10-04 @ 07:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0