Så enkelt

Det kommer en liten, förhoppningsvis avslutande, skvätt av mitt senaste krig med den digitala världen.

Det är måndag och jag har sovit gott och nöjd med att ha lyckats så bra med det digitala under helgen. Morgonkaffe, macka och TV. Som vanligt.

Den här morgonen ville inte TVn. Ingen signal. Bytte batterier i fjärrkontrollen. Försäkrade mig om att inställningen var HDMI 1, som det ska vara. Ibland kan den inställningen hoppa ur. Men nu var det inte den inställningen som var fel.

- O nej. Efter en stund samlade jag ihop mig, kollade Mina sidor på Telia och såg mitt samlade köp av deras tjänster. Jag har allt samlat hos Telia. Men jag såg inget som kunde tyda på något fel.

Då ringde jag. Ett himla stök med att komma fram: - Ange ditt personnummer, telefonnummer eller abbonnemangsnummer, du kan säga numret eller knappa in. Jag sade mitt personnummer. - Det nummer du angett finns inte, prova med att ange ett annat nummer eller knappa in... Jag knappade in. Det dög. Sen skulle jag välja nåt mer och nåt mer, som jag inte kommer ihåg. Jag tror det var 1) TV och 2) Felanmälan och 3) Support. Ett röstmeddelande - Tänk på att de flesta felen kan avhjälpas med att dra ut alla sladdar och starta om. Om du gjort detta och ändå inte kommit till rätta med problemet, välj Fortsätt.

- Ja visst ja. Det hade jag ju inte gjort. Jag la på och så drog jag ur alla sladdar kopplade till mitt digitala ljud-bild-system.

En svag tanke kröp på mig. Tänk om Sonos, som inte funkat på närmare ett år och som jag inte idits felsöka, skulle bli avhjälpt med detta förfarande?

I med sladdarna igen. På med TVn. Först skrämdes den, för den sa nåt om att digitalboxen inte kände igen IP-numret och därför inte kunnda ladda sig. Medan jag satt där handlingsförlamad och grubblade över vad jag skulle göra nu, så ändrade den sig och laddade digitalboxen.

Under tiden kollade jag Sonos. Den funkar!

Och nu funkar TVn.

- Halleluja. Så enkelt det kan vara när det vill sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0