360-graders-simmande

Det blir lite vilset i tillvaron när det där stora viktiga jobbet bara sa poff och liksom gick upp i rök. Åtminstone ur mitt perspektiv. Jag är väl medveten om att det finns andra perspektiv. Det har sina sidor att satsa så mycket på en enda uppdragsgivare. Tar det jobbet slut så blir det tomt.

Först ska man fatta, så ska man reagera, och så ska man agera och nyorientera. Jag tror jag kör med allt på en gång. Simmar omkring 360-grader runt.
 
Nu spanar jag på såväl anställningar, korttidsjobb, projekt. Det går lätt att bli uppslukad måååånga timmar av att skrota runt på olika jobb-portaler, inte minst Arbetsförmedlingens. Jag har ingen lust att lägga ut min CV nånstans i cyberrymden där jag inte vet hur den hanteras. Jag vill heller inte komma till särskilda arbetsgivares intervjutillfällen. Hela jag värjer mig inför bemanningsföretagens inställning av arbetskraft som handelsvara. Jag hör många arbetslösa som upplever sig respektlöst behandlade och jag tänker inte bli en av dem som hunsas likt kreatur.

Roligast var att kolla korttidsjobb, alltså som varar max 6 månader. Blev lite sugen att i 3 månader vara samordnare för migranter som akut behöver tak över huvudet när de kommer till Sverige. Det föll bl a på att jag inte talar långt-bort-i-stanska. Jag blev - och är – sugen på att vara metodutvecklare inom en nybildad statlig myndighet i Stockholm inom ett område som jag inte kan nånting om. Annat än just metodutveckling och implementering, som jobbet innebar. Mina kvalifikationer matchar sisådär.
 
Rolig är också tanken på att äntligen skriva den där boken om KIM. Det har vi mer eller mindre beslutat att göra. Men det ska ha sin graverade tid och inte blir vi rika på det. Inte nån gång. No way. Varken i det korta eller långa perspektivet. Varken i det nationella perspektivet eller det internationella. Det är bra om vi blir ersatta för tryckkostnaden och lite till.
 
Jag jobbar också med KIMs hemsida. Kreerar nya avsnitt, summerar, illustrerar och blir liksom i gasen av det. Men det är också sånt som inte ger en enda krona i börsen. Och inte syns det för allmänheten heller. Inte än.

Jag kom också i kontakt med hur ytligt rotad jag är i Göteborg. Det är helt och hållet jobbet som står för den förankringen. Utan stadigt välbetalt jobb kan jag flyga vart som helst. Närmare barnbarnen, t ex.

Jag var också inne på en portal som förmedlar offentliga förfrågningsunderlag i Göteborgsområdet. www.upphandlingar.nu beskriver sig som Göteborgsregionens marknadsplats. Tidigare har jag ju berättat om hur genuint less vi är på det där med offentlig upphandling av våra tjänster. Men nu är det min själ några intressanta på gång. Och tiden finns ju att skriva. Så kanske ändå? Måste erkänna att det finns lite energi i saken.

Så är det för Bente att surfa runt i 360 grader. Energin kan upptäckas i gamla bekanta fåror. I alla fall är det denna veckas resultat av 360-graders-simmande.

Kommentarer
Postat av: Monica

Livet är bra underligt. Så överfyllt ena sekunden och så oerhört tomt gapande nästa. Skriv boken - jag kan använda den!
Hoppas du finner en bra utgångsvinkel för nysatsning under det nya året.

2013-11-21 @ 22:02:24
Postat av: Bente

Hej Monica. Ja, vi vet väl båda att livet kan svänga hit och dit. Och ja må säga att handlar det "bara" om ett litet jobb hit och dit, så ska det väl gå att hantera.

Men tack ska du ha för uppmuntran att skriva boken. Jag har hittills tänkt mig konsulter och chefer/ledare som målgrupp. Alltså såna som kan tänkas leda KIM-arbeten. Bedydligt större blir målgruppen om man tänker sig seminariedeltagare också. Det ska jag tänka på då vi skriver den.

Kram på dig själv, nu och inför det nya året.

2013-11-22 @ 07:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0