Meningsfull stadsförnyelse, meningsfull självförnyelse

För en tid sedan bloggade jag om stadsförnyelsens utveckling på senare tid, efter att ha tittat på ett TV-program som fick mig upphetsad.

Stadsförnyelsens utveckling i en starkt förenklad beskrivning.
Från det storskaliga bilorienterade, som byggde på dåtidens frihets- och förflyttningsideal, med bil och biltransportnät i centrum. Stadens funktioner separerades i olika områden för boende och verksamheter.
Till blandstaden, med blandade funktioner, med mänskligare skala och transporter som främjar kollektivresande. Nu har vi också frihets- och förflyttningsideal, men de tar sig uttryck i att vi premierar geografisk närhet och global internetuppkoppling. Dessutom med långsiktig omsorg om miljön.

Mitt nya uppdrag är att bidra till sådan stadsförnyelse i Gamlestaden. Vi, ja jag skriver vi, för jag är numera en del i ett vi, som river viadukter och styr om billeder, vi bebygger marken som i princip var obrukbar mellan de olika trafiklederna. Vi bygger ett kollektivtrafiknav av tåg, spårväg, buss, taxi och cykel med resecentrum, blandad service och kontor. Vi ingår som en del i en mer omfattande stadsförnyelse av Gamlestaden, som har de förtecken jag beskrev nyss.
 
- Det känns mycket meningsfullt, faktiskt. En stor eloge till alla som gjort ett gott plan- och gestaltningsarbete. Nå, det finns i och för sig detaljer i gestaltandet som jag är frågande inför, men i det stora hela menar jag verkligen det jag skriver. Well done, folks.
 
Dessutom finner jag mig ha en ovanlig och användbar kompetens med min kringelikrokiga CV som samhällsplanerare/husritare, presentatör/marknadskommunikatör och systemiskt inriktad organisations- och ledarskapskonsult. Jag tillför helhetsförståelse  och uppmärksamhet även på de mjuka värdena (=relation, kultur).
 
Helhetsförståelse
Konkret sammanställer jag och visualiserar komplexa samband i tid, rum och organisation, som förtydligar läget med styrande förutsättningar och kritiska skeden. Det underlättar dialog internt/externt och beslut. Jag gör även uppföljningar, som har samma funktion av att ligga till grund för dialog och beslut. Dessutom har uppföljningarna en stimulerande funktion då jag visar projektmedarbetare ett genuint intresse och vi resonerar över hållning, lärande, samverkan etc. 
 
Mjuka värden
Att tillföra mjuka värden innebär konkret att se till att skapa mötesplatser för olika aktörer att pratas vid (som inte är vana att pratas vid (stuprörs-tänkande), men som nu behöver göra det då de är förutsättningar för varandras resultat (hängränne-tänkande) och att värna om samarbete, samsyn och gott klimat och en vilja att skapa värden för uppdragsgivaren. För att bli effektiva behöver vi skapa goda relationer både externt och internt. Vi behöver göra varandra bra (citat från hon fotbollstränaren), både i relationen personer och organisationer emellan. Det är slut på att betrakta dom andra som idioter. Det ger sämre resultat än att se varandra som kompetenta och dugliga.
 
Det här gör jag ju inte själv. Det är inte ett enmansjobb. Men jag bidrar och verkar för detta. Medvetet. Jag har en kollega som kommer in som extern organisationskonsult. Det stärker hela förhållningssättet på ett sätt som ger resultat. Av uppdragsgivaren Västtrafik anses det numera som mycket effektivt och lönsamt. 
 
Så där ja. Det var ett försök att beskriva vad jag gör och tillför på jobbet. Eller rättare vad jag har gjort i det nyss genomförda uppdraget Ale pendeltågstationer. Jag har länge undrat själv vad jag gör. Egentligen. Har känt mig udda, vilket jag också varit. Från början något som katten släpat in. I det nya uppdraget är jag och min kompetens välkommen. Det är helt enkelt så vi jobbar, var det nån som sa. Det är på djupet en stor glädje för mig att få använda hela min kompetensbredd, och kanske lite till. 
 
- Det känns mycket meningsfullt, faktiskt. Det är som att komma hem till sig själv och trivas riktigt bra med det.

Kommentarer
Postat av: Ullis K


Låter härligt Bente!
Kanske skulle du ha nöje av att läsa min kompis Charlottas avhandling, jag får för mig att era områden tangerar varann.
Ha det gott! Kram

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:450243/FULLTEXT01

2013-01-30 @ 11:34:50
Postat av: Bente

Hej Ullis.
Det ska jag med intresse ta del av.
Ha det gott själv. I Luleå, visst var det så det blev en tid framöver?

2013-01-30 @ 13:19:17
Postat av: Ida

Det låter så härligt att komma hem till sig själv på jobbet!
Önskar att det klimat/tankesätt du bekriver även var verklighet på min arbetsplats... Har precis kommit in i ett nytt projekt där vi och dom mentaliteten är mycket utbredd, mellan vissa tvär funktioner råder närmast krig. Vi och dom tänket finns ännda ner på lägsta nivå innom grupper på 4-5 personer...
Men det kan bara bli bättre.

Det här skulle ju bli en kommentar av typen Ooo så härligt med en sådan känsla för jobbet! (inte en massa gnäll från min sida).

2013-01-30 @ 22:06:23
Postat av: Bente

Hej Ida. Va roligt att hitta dig här. Jag uppfattar "Ooo så härligt" som en väl unnande hälsning. Men inte roligt att läsa om trist gruppklimat på jobbet.

Att folk ordnar sig i vi-dom är inget konstigt, snarast en mänsklig naturlag. Men att föra krig mellan grupperingar, att inte se på varandra med värdesättande respekt, är inte bra för nån och verkligen inte för leveransförmågan i företaget.

Klimatet går dock att påverka.

2013-02-01 @ 05:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0