Skrivardag i april

Igår träffade jag Marie H. Vi sågs första gången under skrivarveckan på Åsa Folkhögskola för 1,5 år sedan. Hon bor i Kungsbacka söder om Göteborg. Sen dess har vi träffats några få gånger och pratat skrivande. Sen sist har hon slutat sitt jobb och ska nu hitta andra vägar för försörjning, samtidigt som hon vill kunna ägna sig åt skrivandet mer. Hon har några skrivarkurser på gång.

 

Vi lunchade ihop och pratade och pratade. Ända till klockan 17. Vi kom att prata om hur man blir en välläst bloggare. Man skriver om sex eller mode, man talar illa om andra i rappa sarkastiska uttalanden, man är allmänt to much och crazy framför en web-kamera eller så är man relativt ung och svårt sjuk. Jag kvalificerar alltså inte in i nåt av framgångskriterierna och avser inte att satsa på något av dessa inriktningar.

 

Vi pratade om det skrivande vi båda håller på med. Hon deltar i ett projekt ”Skriv ditt liv” och hon har sannerligen att gräva i. Hur intressant som helst.

 

Samtalets kringelikrokar ledde fram till en skiss att genomföra en skrivardag tillsammans en lördag i april. Jag är med mitt företag arrangör och hon är ledare och vi tänker hålla till i Albert Hall, min förenings gemensamhetslokal.

 

Det är lite pyssel med det här och absolut ingen affär för mig. Ja, egentligen inte för henne heller, ingen stor affär i alla fall. Men för henne innebär det att prova sina vingar utanför ett bildningsförbunds affärsmässigt anorektiska regelverk och för mig kan det ge en intressant privat kontaktyta med likasinnade.

 

I den bästa av världar kan vi relativt enkelt samla en grupp på max 12 personer med lust att stimuleras i sitt skrivande. Och gärna att de vill fortsätta att träffas i någon form och betala en slant för det.

 

Det känns lite kul, faktiskt. I all enkelhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0