Nya IT lärdomar

Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att jag, som är så dator- och internet-o-teknisk ständigt sitter och ..., ja, det var då det. Sitter och ..., vi kan kalla det poa på.

I mitt nya uppdrag måste jag kunna komma in i uppdragsgivarens dokumentpool. För att göra det måste jag ha PC, med  Windows som operativsystem, och jag har Mac. Min Mac är döpt till McZebra.

Nu har jag lärt att jag kan installera Windows på McZebran och dessutom, om jag köper en särskild programvara för ändamålet,  kan jag växla mellan de båda operativsystemen med ett enkelt knapptryck. Jag behöver alltså inte starta om datorn.
 
- Det här är ju toppen, försöker jag tänka. Men jag vet ju hur det brukar krångla innan jag får det att funka, så... nej, toppen var det. Inget annat.
 
Häromdan köpte jag alltså det där parallellkopplings-programmet. Men var skaffar jag och hur får jag Windows i min burk? Jag ringde datasupporten = sonen i Karlstad. OBS, han är inte Mac-expert. Han är hemmasnickare till sin natur, uppväxt på Windows och Linux och sånt.
 
- Men hade du inte Windows installerat i burken redan? sa han. Gjorde du inte det alldeles i början?
- Hur vet jag det? undrade jag. Det är såna gånger han poängterar sitt begränsade kompetensområde. 
- Du kanske kan kolla med Windows om du har nåt registrerat. På www.windows.se
 
Jag var inne och kollade och blev omgående bortkollrad i en säljattack på Windows 8. Det är nästa fråga, insåg jag. Wilket Windows ska jag ha? Nån att ringa och prata med utan att ha en säker licens, det kunde jag bara inte hitta.
 
Nu är det som om något kryper sig på mig. Något som får mig att uppleva riktning yttre rymden.
 
Googlade igen. Hur köper jag Windows OEM? Hamnade på Procerunner. Hittade Webhallen som säljer Windows 7 OEM för 849 kr. Ringde datasupporten (sonen) och redogjorde för vad jag kommit fram till. Allt medan han klargjorde sin inkompetens igen så tyckte jag mig höra mellan raderna att jag gjort alldeles rätt.
 
Var finns Webhallen? Jo, bl a på Ekelundsgatan 4 i Göteborgs centrum. Har öppet till kl 17 idag (kl är 15 nu).
För att försäkra mig om att dator, Windowsskiva och Parallell Desktop kompar ihop ska jag nu ge mig iväg till nämnda affär. 
 
Å jag vill bara ha sagt att just nu känner jag mig väldigt datorkompetent. Vi får se vilket ljud det är i skällan när jag ska till att installera fanskapet. För att inte tala om att använda. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0