Björnen sover...

Har fastnat i en serie program från Kunskapskanalen om samhällsplanering av idag. Helt enkelt vansinnigt intressant. Det dras stora penseldrag om förutsättningarna för urbanisering i framtiden och det tecknas idealstäders principer. Det senare är mest bara gammal skåpmat, om än med nyare exempel.
 
En amerikan, hann inte uppfatta hans namn, menar följande.
 
Den globaliserade ekonomin har INTE kommit för att stanna, vilket många tror. Det är en företeelse som är bunden till de förutsättningar som fanns då (ungefär nu). Obegränsad tillgång till fossila bränslen, billiga transportkostnader och billig arbetskraft långt bort från oss. Detta varar inte för evigt. Åtminstone bränslet tar slut. Väldigt snart. Det kommer att påverka oss på många sätt, bl a ökad regionalisering av ekonomin.

Samhällsplaneringen har att förhålla sig till detta. Minskad biltrafik, ökad kollektivtrafik. Storskaligheten har nått sin kulmen. Gigantismen är döende. I framtiden kommer den biloberoende blandstaden att bli vinnare. Jordbrukets betydelse nära befolkningen kommer att öka. Infill, ungefär infyllnad, av befintliga städer är lösningen. I kombination med trafiklösningar som minskar bilens betydelse och ökar kollektivtrafiken. Det blir viktigt att samordna olika kollektivlösningar så att det underlättar att förflytta sig med hjälp av olika kollektivtrafik.

En annan talare nämnde ungdomars val – de är inte lika intresserade av att köra bil som vår äldre generation. De vill ha närhet till stadens utbud och de vill vara nätuppkopplade. Men de känner inte frihetskänslan och rörligheten bakom ratten som vi gjorde då vi var unga. I USA får det här vittgående konsekvenser. Det är ju ett land uppbyggt kring bilen som fortskaffningsmedel.

Jag speglar tankegångarna mot vad jag hörde då Kristin och jag var och fortbildade oss om tankegångarna kring Göteborgs utveckling. Det tycks mig som att planerna för Göteborgs stad mycket väl stämmer med ovanstående tankegångar.
 
Jag noterar också mitt eget intresse för TV-programmens teman, samhälls- och stadsplanering. Det är som att väcka en björn som sovit. Länge.

Kommentarer
Postat av: Dr K

Även jag såg pogrammet. Klart intressant bl.a. en del av tänket runt framtidens hus också. Här har nog inte planerarna av norra kajen riktigt hajat konceptet och vill bygga "skyskrapa" invid brofästet. Jag begriper inte alls vitsen mer än att man får plats med många... Tänk ett lågt boende med lite kringelikrokiga gator som ett nytt Norrmalm (som de rev på 70-talet), med lite fiskelägeskänsla mitt i stan... det skulle va nåt' eller hur?

2013-01-10 @ 00:50:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0