Flyt för LajvVerkstaden

På Facebook har jag sett att LajvVerkstaden blivit uppmärksammande och jag ringde sonen för att gratulera. Max är en av delägarna. - Till vad? undrade han.

Det visade sig att de närmast överösts med uppmärksamhet på sistone.

1. Skolverket har kontaktat dem för att kanske ha deras exempel med i en kortfilmsserie om nya och goda pedagogiska grepp. Inget klart än, men…

2. I projektet Reach for change, som de varit stipendiater hos i flera år, har de fått en kontakt med en välkänd internationell mediekoncern, för att med lajv som form teama en grupp och få återkoppling på insatsen. Ett steg mot att vända sig till organisationer och företag.

3. Västerås stad har köpt lajv för ungdomar under påsklovet och höstlovet.

4. Å så var det då det där med Disney LivingWorlds Program. Lajvverkstan är i semifinal och nominerade som en av 5 projekt (i världen) att utveckla sin idé inom transmedia, eller multimedialt berättande. Det betyder att de ska använda flera olika plattformar för sitt interaktiva berättande. Nu ska de fördjupa sin pitch (ja, det heter så och det betyder ungefär att de ska fördjupa sin översiktliga idé). 
 
Max förklarade att nordiskt lajv skiljer sig från lajv i övriga världen. Det nordiska lajvet har tagit lajv till nya nivåer, till det ultimata interaktiva upplevelsebaserade berättandet. Har ett berättelsens ramverk och så få och enkla spelregler som möjligt. I övriga världen är lajvande en förlängd arm av brädspel, förflyttat utomhus,  med mer eller mindre komplicerade regler och poängberäkningar. 
 
En pikant detalj i kravspecifikationen för deltagande i Living Words Program är att det utvecklade projektet inte bör kosta mer än en enskild nations bruttonationalprodukt. Det blir lite ogreppbart tycker jag. Vet liksom inte vart fantasin ska ta mig, när jag fantiserar om framgång. Det är mest bara trubbel som dyker upp i min tankevärld.
 
Jag är i alla fall mäkta stolt över LajvVerkstaden och håller tummarna för dem. Jag imponeras över deras förmåga att vara både teoretiska, praktiska och innovativa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0