Minnesbrunn

Jag fortsätter att dyka ner i gamla minnen. Den här gången i en minnesbrunn. Där är det mest bara mörkt, alltså tomt på minnen, men alls inte smärtsamt.

Det kommer sig av att jag/vi blivit uppsagda från lokalerna på Odinsgatan (mycket tråkigt, för de var perfekta i alla avseenden). Innan det löst sig med annan lokal kommer jag att ha kontoret hemma. 
 
För jobbet åt Atkins i Västtrafikprojektet har jag tillgång till flådiga lokaler på Hvitfeldtsgatan. Det är verksamheten i Perspektiv AB och KIM AB som flyttar hem ett tag.  Därmed är det dags att fixa med lite kontorstekniska prylar. Jag behöver skaffa mig en kopiator och aktivera scannern, som stått och skräpat i flera år. Om den nu funkar och om den passar till min Mac? Och så är det dags att städa på hemmakontoret. Där ligger pappershögar som jag inte rört sen jag flyttade hit.

Jag kavlade upp ärmarna och började med scannern. Drivrutin måste man väl ha. Hittade den på nätet, laddade hem och fick scannern att funka. Jag tror inte mina ögon. Det funkade på en gång, vilket inte alls rimmar med min självbild om hur jag har det med apparater. Det var lätt som en plätt.

På hyllan ovanför skrivbordet låg en hög ta-itu-med-senare-papper. Den högen har tidigare legat i bankfack. Typ viktiga papper. Tänk om jag skulle scanna in dem?

Ja, så kom det sig att jag hamnade i minnesbrunnen.

Det visade sig nämligen vara papper från hela mitt arbetsliv, betyg och kursintyg, köpeavtal om försälkning och köp av hus, reverser och lånehandlingar samt lite kuriosa som intyg på urträde ur Svenska Kyrkan 1967 och bodelningspapper från 1988.

Himmel vad noga jag varit med att inhämta och spara olika tjänstgöringsintyg. De härrör sig från 1963 och framåt. Jag har papper på att jag
  • av och till var butiksbiträde i Byske (mammas butik) 1963-66 (skötte all skyltning)
  • simlärare i Renholmen, norr om Byske, 1964
  • lay-outare på Svensk Damtidning, dvs Saxon o Lindströms förlag 1966 och -67
  • sommarjobbade på Konsum Härnösand 1967 och -68
  • krokimodell för ABF Lidingö 1969
  • mera sommar-Konsum, i Lund 1970 och -71
  • diverse lay-outjobb för kulturnämnden i Härnösand 
Det här är tiden innan jag så att säga kom in på min yrkesbana. Visst finns en röd tråd? Service och layout. Det är denna fläta av erfarenheter som ligger i botten av brunnen och på vilket jag byggt mitt arbetsliv.
Det märkliga är känslan - jag minns inte att jag jobbade varenda sommar från 13 års ålder. Jag hade mest bara kul. Det kändes inte som riktiga (slitsamma) jobb.
 
Jag har papper på mängder av utbildningar också. Från Folkskolan 1956 och framåt. Vilken liten guldgruva för den med ego-intresse!  Det förtjänar en egen blogg.
 
Om jag fick kontoret städat? Njae. Det ser rörigare ut nu än innan jag började härja. Jag kom att göra en dagslång djupdykning i minnesbrunnen och det skvätte lite. Det finns ett antal andra jobbkulturlager från de senaste 10 årens papper och trycksaker att ta itu med. Det ska nog bli ordning vad det lider.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0