Kofoten

Jag besökte Max i Västerås i helgen. Han bor i en trea tillsammans med två andra. De säger att de bor kollektivt, under namnet Kofoten. Nördar hela bunten. Hantverksnördar. Och de attraherar likasinnade. Har öppet hantverkshus på torsdagar. T ex.
 
Deras hem vittnar om sjudande hantverkskreativitet. När jag kom satt Karl och sydde en skjorta av modell tidigt 1900-tal innan han rusade iväg för att åka på spelmansstämma i Linköping. Jag fotade olika vinklar och vrår för att illustrera den kreativa looken.
 
 
Jag träffade Linnea, en av Kofötterna. Hon har snöat in på garner. Jag har beställt en ny sjal av henne. Min gamla ljuvliga ulliga gosiga sjal blev nyligen stulen, så det var bara så lämpligt att hon kom i min väg.
 
 
Jag har valt en kombination av grå alpacka-baby-ull och vit angora. Hon ska spinna ihop trådarna så att intrycket blir en melerad sjal. Sen ska hon sticka den åt mig i nåt sorts mönster som inte är alltför gulligt blom-mönstrat. Jag fick titta på olika alternativ (nätet, naturligtvis) och jag tror hon fattade att jag är en torris vad gäller former och mönster.
 
 
Med den här spinnrocken ska garnet spinnas. Och den lilla katten Hassel med syster Smilla kommer säkert att vilja hjälpa till.
 

Kommentarer
Postat av: kerstin

vilken härligt läcket liten misse... skulle dessutom gärna delta i pysselverkstaden !

2012-10-17 @ 19:21:22
Postat av: Bente

Det skulle jag också gärna vilja göra. Kanske en del projekt skulle bli klara då. I trevligt sällskap, dessutom. Lite långt bort, bara.

2012-10-18 @ 12:00:11
Postat av: Bente

En gillig detalj. Hassel och Smilla, katterna, flyttade in för några veckor sedan. De är troligen syskon och var övergivna av sin mamma. Nu tar Linnea hand om dem.

Max, som väl får betraktas som hyresvärd, gav dem i inflyttningspresent en liten tygmus, inköpt på IKEA för 12 kronor. Den är väldigt populär.

2012-10-18 @ 12:04:47
Postat av: Bente

Ytterligare en liten detalj - mest riktad till dig Kerstin. Hassel och Smilla fick laxskinnet från anrättningen, du vet den som du gav mig tips på, och då kom stora lejonmorret fram. Ingen dela-med-sig-solidaritet där inte.

2012-10-18 @ 12:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0