De stora rubrikerna

Det finns mycket att vara rädd för. Om man är lagd åt det hållet.

På nyheterna sköljs jag av hemskheter från Göteborg. En 9-årig Anna blev bortförd häromdagen och hittades välbehållen kl 3 på natten. En man hittades död under en balkong i Johanneberg. En annan blev knivskuren i... I det oändliga.

Det går lätt att få för sig att Göteborg är mästare i våld och kriminalitet.

Jag hör just inget som balanserar bilden. I alla fall inte som når igenom mediebruset och får läsbar stilstorlek i pressen. Men jag vill ändå tro att det inte är värre här än på andra ställen - jämfört med orter av motsvarande folkmängd. Jag vill tro att det inte finns anledning att vara rädd när jag vistas i ute-miljö.

Globalt sett vet jag ju att våldet i mänsklighetens historia minskat drastiskt. Hur det är i ett snävare perspektiv tidsmässigt och geografiskt vet jag faktiskt inte. Jag vet inte om Göteborg är en värsting i Mellanmjölkens land. Men nog tänker jag att det blir en förfärlig snedbild om man bara ska läsa de stora rubrikerna om våld och ond bråd död. Det kan väl inte ge en rättvisande bild att bara läsa de stora rubrikerna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0