Vem vet nåt?

Sedan kanske en månads tid får jag en hemskans massa mail som jag inte vill ha.

De ser ut så här, varierar rubrik och avsändare, men är väldigt snarlika. Jag tror jag har beklagat mig förut också.

 

Från: <[email protected]>

Datum: 4 juni 2012 15.41.26 CEST

Till: <[email protected]>


Ämne: Take a spare three-hour work week in our clinic and get 580 dollars.

We invite you to work in the remote assistant position.

This work takes 2-3 hours per week and requires absolutely no investment.

The essence of this work for incoming client requests in your city.

The starting salary is about 2500 EUR per month + bonuses.


You get paid your salary every 2 weeks and your bonuses after fulfilling each task!


We guarantee work for everyone. But we accept applications this week only!

Therefore, you should write a request right now. And you will start earning money, starting from next week.


Please indicate in the request:

Your name:

Your email address:

City of residence:


Please send the request to my email [email protected],and I will answer you personally as soon as possible

Sincerely,

Quinn Strickland

 

Vem vet hur man kan slippa få dessa mail?

Jag räknade mailen från 1 juni till nu - de var 87 stycken som kom genom mitt spamfilter. Jag har, som du förstår, annat att göra än att sitta och manuellt plocka bord dessa mail i både dator och på mobilen. Mitt spamfilter plockar bort alla som kommer från Eurojobs. De är lika många dom. Börjar bli smått förtvivlad.


Kommentarer
Postat av: Bente

Min datakunnige son säger att dessa mail är så skickligt gjorda att de är svåra att stoppa i spamfilter utan att vanlig e-post också går förlorad. Rubrikerna varierar, avsändarna varierar, tom företagens namn varierar. Rubrikerna är dessutom utformade så att jag skulle kunna vara intresserad av innehållet, dvs det är inte penisförstoringsreklam eller annat som är uppenbart att jag är ointresserad av.

- Men varför skickar dom det här, för dom kan väl inte vara seriöst intresserad av mig som kund?

- Nej, de har andra syften. De vill sabba spamfiltren helt enkelt. Göra dem overksamma eller få dem att kollapsa.

- Vad kan jag göra då?

- Ingenting, är det bästa.

- Suck

2012-06-05 @ 10:06:42
Postat av: Bente

Jag börjar se mönster. Det är som så att de här mejlen kommer i vågor. Intensiva duschar av mail avlöses av lugnare dagar. Nu ser jag att min skräpkorg är full med senaste avsändaren av de här mailen samtidigt som det lugnat sig lite i min mailbox.



Mönstret är att nya sorters spam jagas av spamfiltren och faktiskt gör nytta efter några dagar. Det är jag tacksam för.



Lite klokare blir jag allt.

2012-06-07 @ 12:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0