Knä-artrosskola

När jag åkte till Karlstad var jag invalid med intensivt värkande knän. Tänkte dystertankar om ett fortsatt liv i smärta där just inget kan förbättra situationen.
 

Nu vet jag bättre efter att ha gått i artosskola hos sonahustrun Cissi. Det knivskarpt onda tyder på inflammation och den kan dämpas med, typ, Voltaren. För övrigt finns en enkel knäövning att göra för att stärka muskulaturen runt knäskålen. Den påminner om vad Tuva tipsat mig om att göra, men är något förtydligad. Den gör jag nu och då. Cykel och vattengympa är skonsamt. Träningen ska vara lätt och ofta. Helst inte så långa pass per gång utan istället ofta. ”Aktiv vila” är ett begrepp att hålla sig till och innebär att vara aktiv med skonsamma rörelser. Jag kallar dem ”Lätt och ofta”.

 

Jag kom till Karlstad som invalid, en som knappt kunde gå och lämnade Karlstad rörlig med endast lätt ömmande knän. Det är verkligen hoppfullt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0