Olskroksgatan

När man passerar Olskrokens P-hus, där min bil fö är parkerad, och slinker ner i nordostlig riktning, passerar man en oas. Det är nybyggda hus och arkitekturen är väl inte översvallande fantastisk, men gatubilden är bedårande och planteringarna förvånande fina. Det känns förvånande med en sådan fin gatubild just här. Go:Biten heter Olskroksgatan och den är ämnad att upplevas till fots eller med cykel.

 

Bild kommer

 

Så kom vi bort mot tegelbyggnaderna av äldre sort. Jag tror helt enkelt vi var på baksidan av huset med skylten Pellerins Margarin.

 

Där i korsningen ligger en restaurang/pub som ser inbjudande ut. Även den känns förvånande.

- Jaha, finns det en pub här? Där ska jag slå mig ner någon gång. Men vi var ju ute för att röra på oss och då duger det inte att slå sig ner på en pub det första man gör. De kringliggande husen – vilken ålder har de tro? 40-tal? Eller kanske till och med 20-tal, den mera klassiska varinaten, alltså inte funkis?

 

Vi valde att gå uppför backen och gluttade in i Redbergsparken. Å här är en skola, få se, vad står det på den, Olskroksskolan? Nej, det står ju Folkskola. Ånässkolan, står det på kartan.

 

Stor och pampig skola. Med ett intressant hus intill.

- Gamla rektorsbostaden, numera administrativ byggnad? Mittemot Fritis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0