Annedal och Landala

I måndags fick jag mig en riktig motionsdusch. Jag tog mig den där morgoncykelturen jag beskrev tidigare. Redan kl 9 var det dags för nästa övning. Jag skulle tittas i blåsan på Sahlgrenska, en rutinundersökning och den första här i Göteborg, och jag cyklade dit. Det blev ett äventyr.

 

Använde GPS-en i mobilen med inställning gå för att få vägvisning. Det började bra. Svängde av hitom Hagakyrkan och cyklade mot Sahlgrenska.

 

 

Upptäckte ett område i Landala som jag fascinerats av tidigare. – Jaha, är jag här? Fortsatte vidare utefter Carl Grimbergs gata och så kom jag till nästa bekanting, Konstepidemin. – Jaha, är jag här? Jag skulle ta till vänster och efter lite snirklande bland vägbyggnadsarbeten hittade jag en gångväg in i ett skogsparti. - Wow, va häftigt, tyckte jag.

 

Ganska omgående blev det häftigt på ett annat sätt än jag tänkt. Vägen gick uppför. Och uppför. Och uppför. Den var ju närmast lodrät. Pulsen steg, svetten lackade och jag flåsade, alltmer stressad för klockan tickade också. Gnetade på och kom upp på toppen till slut. Stora hyreshusbumlingar. Snirklade ut på Guldhedsgatann efter diverse GPS-kollar och äntligen hade jag Sahlgrenska i sikte.

 

På nätet hade jag googlat och letat rätt på vart jag skulle. Bruna stråket 11. Nu vidtog nästa tjorv. Det var inte så lätt att hitta bland alla byggnadsarbeten och skyltar om att verksamheter bytt plats. Till slut frågade jag en person i vårdkläder. - Bruna stråket 11…. Men där är ju mest bara administrationsverksamheter! Jag visade kallelsen och då upptäckte hon att det stod längst upp till vänster på kallelsen att jag skulle till blå stråket 5. Där stod det som jag letat efter, nämligen platsen för undersökningen. Blå stråket 5 vet jag nåt om. Det är ju huvudentren. – Hur kommer jag dit? 

 

 

- Du kan gå in här, då kommer du in bakvägen.

 

Så kom det sig att jag kom till receptionen tre minuter sen, genomsvettig i hår och kläder och illandes röd i ansiktet av ansträngning. Om själva undersökningen skriver jag i en särskild blogg.

 

Cyklade hem och det blev en upptäcktsfärd det med. Från Guldhedsgatan förirrade jag mig i ett bostadsområde i Landala och lät mig bara ledas via cykelstråk av min nyfikenhet.

 

 

Jag kom att cykla förbi ett fort, som förbryllade mig. -Vad är detta?

 

 

På GPSen heter fortet AB Fjäderborgen. 

 

 

Åke Göranssons Gångväg hade jag cyklat på. Senare fick jag veta att det är en badmintonhall. Därifrån var det lätt att hitta hem via Viktoriagatan och Nya Allen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0