Annedal Guldheden och Landala

Området med parker, boende blandat med olika sorters akademiska hus, mest med vårdinriktad och eller teknikbaserad verksamhet. Slottsskogen, Botaniska är värda egna Go:Bit-rapporter så småningom. Sahlgrenska och Chalmers likaså. Området har diverse knutpunkter som ännu så länge har ett rörigt samband i min hjärna. Linnéplatsen, Ånggårdsplatsen, Wavrinskys plats, Chalmersplatsen etc. Kan hända att den kuperade terrängen gör sitt till, men jag tycker vägar går kors och tvärs och jag vet varken ut eller in. Får liksom inte koll på väderstrecken, känner inte vart jag ska, tappar orienteringsförmågan. Platserna känns stora, liksom utslängda och jag saknar orienteringspunkter. Det blir inte bättre av att det pågår så många vägarbeten som gör att jag inte kan ta mig fram som jag tänkt. Därför är det nyttigt för mig att vara ute och försöka få stan välmöblerad i min hjärna.

 

En orienteringspunkt är min älskade kyrka Annedalskyrkan, där Alma-kören håller till. Det säger en del om körens värde för mig när jag tillåter mig att omnämna en kyrka som kär. För nåt okyrkligare än jag själv får man leta efter.

 

Guldheden verkar präglad av sin medicinska anknytning. Gatorna har namn efter olika professorer, doktorer och sjuksyrror. Landala verkar också ha fått gatunamn efter prominenta personer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0